
Anna is een alleenstaande, onafhankelijke vrouw. Voor haar werk als filmmaker is ze voortdurend onderweg. We leren de regisseur en haar fundamentele disconnectie van alles en iedereen kennen door een reeks ontmoetingen in de steden Keulen, Brussel en Parijs. Bovendien is de Tweede Wereldoorlog, van dertig jaar geleden, nog pijnlijk voelbaar.
Na Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles – dat onlangs nog door het British Film Institute uitgeroepen werd tot beste film aller tijden – waren de verwachtingen voor de Belgische Chantal Akerman hoog. Les Rendez-vous d’Anna werd opnieuw een integer en feministisch stuk, eigen aan Akermans stijl. Sommigen bestempelen deze reisfilm als een autobiografisch werk, aangezien ze vaak wordt beschreven als een nomadisch regisseur.
Les Rendez-vous d’Anna is een autobiografische roadmovie die zich bijna geheel afspeelt in treinen, op stations, in hotelkamers en -lobby’s: anonieme plekken waar mensen op doorreis zijn. Via een aantal ontmoetingen komen we het een en ander over het titelpersonage te weten; toch zijn het voornamelijk haar tegenspelers die aan het woord zijn. Anna luistert, en zwijgt.
Speeldata
* betekent laatste vertoning.