
Radicaal feminisme gaat terug tot in de Middeleeuwen met de begijnen, een groep religieuze lekenvrouwen die samenleefden, collectiviteit en spiritualiteit beoefenden buiten de jurisdictie van de kerk. Bryana Fritz, Chloe Chignell en Stefa Govaart halen samen deze geschiedenis naar boven met een dansvoorstelling die beweegt van radicale liefde naar zelfvernietiging.
In 1310 kwam Marguerite Porete, een begijn uit Valenciennes, op de brandstapel omdat ze het boek Le Miroir des âmes simple had geschreven. Hierin beschrijft ze de zeven stadia van radicale liefde die een ziel moet doorlopen om totale vernietiging en volledige vereniging met God te bereiken. Zeven eeuwen later probeert BEGIN/The Mirror deze zeven stadia te ontvouwen binnen de geschiedenis van de experimentele expressie van vrouwen van de Middeleeuwen tot nu. Door middel van poëzie, haakwerk, dans en zang proberen de performers de mystieke ontbinding van het lichaam te bereiken en dansen ze naar de wederopstanding ervan.
Deze voorstelling werd afgemonteerd tijdens een residentie in BUDA waarna de voorstelling in première ging tijdens het NEXT festival 2024 in Espace Pasolini in Valenciennes. In het kader van een symposium rond de begijnen brengen we de voorstelling nu graag terug naar Kortrijk.
Speeldata
Performance Bryana Fritz, Stefa Govaart, Chloe Chignell – Lichtontwerp Alice Panziera – Coproductie & partners Espace Pasolini (Valenciennes); Kunstencentrum BUDA (Kortrijk); NEXT FESTIVAL; Pavillon ADC (Geneva); La Briqueterie CDCN (Val-de-Marne); Viernulvier (Gent); Klosterruine (Berlin); Mondes Nouveaux-Ministère de la Culture – Coproductie Fonds Transfabrik – fonds franco-allemand pour le spectacle vivant – Met de steun van VIVANTO