Cinema, Podium en
Werkplek in Kortrijk

Ecopolis Kortrijk

Locatie: diverse locaties
Tickets: Betaal wat je kan (€0/€5/€10/€15)

Aan jou om te bepalen of de suggestieprijs past binnen jouw huidige financiële situatie… of eerder niet. Kun je een hogere ticketprijs betalen? Dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen. Bedankt voor je solidariteit

Een organisatie van Avansa, Bibliotheek Kortrijk, Durf2030, kunstencentrum BUDA, Masereelfonds Kortrijk, Oikos & Stad Kortrijk

Trefwoorden: #

Multiple (hi)stories, multiple futures

Maatschappelijke, ecologische en economische crisissen dwingen ons om na te denken over een radicaal andere manier van leven. Kunnen ongehoorde verhalen ons daarbij helpen? Verhalen die linken leggen tussen generaties, geografische gebieden of oude kennis en technologie. En kan activisme als vorm van liefde ons verder brengen dan doemdenken?

Ecopolis brengt verhalen die voor deze nieuwe wereld een inclusieve en duurzame toekomst verbeelden, waarbij kunstenaars, denkers en doeners onze kaders openbreken.

Een organisatie van Avansa, Bibliotheek Kortrijk, Durf2030, Kunstencentrum Buda, Masereelfonds Kortrijk, Oikos & Stad Kortrijk

PROGRAMMA

Zaterdag 1 oktober | 20:15 | Budascoop

Wat kunnen we leren uit 3000 jaar aan menselijke geschiedenis om de urgenties van de 21e eeuw te tackelen – van klimaatverandering, waterschaarste tot de dreiging die uitgaat van AI of synthetische biologie?  En hoe schrijven we nu aan een toekomst die tegelijk gedeeld én meerstemmig is? 

De Brits-Australische cultuurhistoricus en publieksfilosoof Roman Krznaric is medeoprichter van – en docent – aan de School of Life in Londen. Krznaric doceerde eerder aan diverse prominente Britse universiteiten, was tuinman en werkte in Midden-Amerika op het gebied van mensenrechten. Hij is ook oprichter van het eerste Empathy Museum ter wereld en auteur van The Good Ancestor, over welke toekomst we willen nalaten. Meer info.

Frank Keizer (1987) is dichter en essayist. Hij is de auteur van twee veelgeprezen dichtbundels, Onder normale omstandigheden (2016, nominatie Poëziedebuutprijs aan Zee) en Lief slecht ding (2019). Hij is redacteur bij het Vlaamse literaire tijdschrift nY, medeoprichter van het online tijdschrift Samplekanon en co-host van de literair-kritische podcast Links Richten. Met zijn werk was hij te gast op tal van festivals in binnen- en buitenland. De introductie van het plot is zijn nieuwe bundel. Meer info.

Een gesprek – gemodereerd door Dirk Vandenberghe, journalist en podcastmaker voor o.a Trends, NRC, De Lage Landen en De Standaard en bedenker van het magazine SIEN.

Gaat door in het Engels.

Zondag 2 oktober

Hoe ziet de toekomst van werk eruit? En ziet die er anders uit dan hoe we nu werken? Welke visies helpen ons om hier antwoord op te geven? Kunnen onderzoekers, schrijvers en kunstenaars onze verbeelding aanscherpen en nieuwe mogelijkheden van samenwerken aanreiken? 

14u-16u30: Multiple Stories Work! | Locatie: Broelkaai 6

  • Herman Loos: Een jaar lang werkte socioloog Herman Loos als Deliveroo-koerier en organiseert een deel van zijn tijd op het ritme van het belletje op zijn smartphone dat een nieuwe levering aankondigt. Wat betekent het zelfstandige te zijn zonder autonomie? Wat leveren twee uur fietsen, zeven bestellingen en dertig kilometer met gloeiende Indiase saus in je rug op? (14u-15u)
  • Tash Aw: schreef met Vreemdelingen op de kade een belangwekkend portret van het moderne Azië aan de hand van de migratiegeschiedenis van zijn eigen familie. Aw vertelt over de pijn van migratiegolven en het grote zwijgen waarmee dit in Aziatische families gepaard gaat. Zijn verhaal voert van kansloze immigranten naar succesvolle machthebbers van afgelegen dorpjes naar nachtclubs in megasteden. Het is een verhaal dat schetst hoe alles wat kan wijzen op mislukking onbespreekbaar is en het verdriet van het verleden zo krampachtig van generatie op generatie wordt doorgegeven.  Het is de derde roman van Aw, zijn twee eerdere romans werden beiden genomineerd voor de prestigieuze Man Booker Prize.
    Gaat door in het Engels. (14u-15u)
  • Workshop + collectieve speculaties: Philippine Hoegen, Julia Reist en Miriam Hempel – i.s.m. Nicolas Y Galeazzi
    Vertrekkend vanuit What is Work? (een reeks samenwerkingen en interviews waarin we met vele stemmen – met verschillende ‘jobs’ en diverse administratieve statussen en capaciteiten – van gedachten wisselden over ‘werk’ en wat we ervan verlangen): Samen met de deelnemers aan deze workshop brengen we opvattingen over en beleving van werk in kaart, en speculeren we over hoe we in de toekomst (samen) willen werken. (14u-16u30)
  • Futurology of Collaboration – Diederik Peeters en Anna Czapski: een collectief van kunstenaars en onderzoekers hackt, remixt en prototypeert nieuwe methoden van open-source futurologie over (het samenwerken van) de toekomst. (14u-16u30)
  • sofasessie Werkgenegenheid: Het leven is meer dan werken alleen, maar toch spenderen we een aanzienlijk deel van ons leven op ons werk. In gesprek gaan we op zoek naar meer G´s op de werkvloer en onderzoeken we hoe we maximale genegenheid, geluk, goesting en gelijkheid kunnen uitbouwen als we aan de slag zijn. (15u-16u30)
  • Nada Gambier  brengt verhalen over nachtwerk die ze verzamelde in drie wandelingen langs plekken waar ’s nachts gewerkt wordt in de Kortrijkse regio, van de spoeddienst tot nachtwinkels en grotere bedrijven .
    Gaat door in het Engels. (15u-16u30)

16u30-18u: Time to Talk …( about work?)
In een levende bibliotheek ontleen je iemand die zich beschikbaar houdt voor een één-op-één gesprek. Verhalen van nieuwkomers voor bedrijfsleiders, en omgekeerd, verhalen van ‘jonge’ Belgen voor ‘oude’ Belgen, en omgekeerd, kennis over en van elders en toen … over werk en ambacht – en alles wat daarnaast leeft.

(ism Refu Interim, Antigone & Unie Der Zorgelozen)

18u: Slotvoorstelling – Sébastien Hendrickx: voorstelling Moddertong  (Budascoop): Verteltheater in het Vlaams, doorspekt met andere talen. Het verhoudt zich losjes tot de begrippendriehoek ‘moeder’, ‘taal’ en ‘aarde’. Een verteller zit samen met het publiek rondom een hoop spullen. Het licht zal veranderen; sommige dingen zullen bewegen; voetnoten zullen weglopen uit de tekst. Langs welke routes kunnen we het vaderland ontvluchten richting moeder aarde? Moeten we onszelf daar nieuwe talen aanleren? Wat moeten we er afleren? Hoe zou het alledaagse leven er in de nabije toekomst uit kunnen zien? Moddertong probeert woorden en dingen, publiek en spreker, mensen en de grond waarop ze zich bevinden, met elkaar in verband te brengen.

Speeldata

  • Levende bibliotheek
  • Nightwalks Nada Gambier
  • Futurology
  • Moddertong

Blijf op de hoogte

Volg ons!

@kunstencentrumbuda