Cinema, Podium en
Werkplek in Kortrijk

Tine Van Aerschot, Lois Lumonga Brochez, Mira Bryssinck, Aurelie Di Marino

De gemiddelde God

Tine Van Aerschot

De gemiddelde God
of het megalomaan minderwaardigheidscomplex

Tijdens de residentie zullen Aurelie, Loic, Mira en Tine verder werken aan de creatie van de voorstelling die in première gaat op 21 januari in Kaaistudio’s (Brussel). Ze gaan aan de slag met tekst, decor en techniek.

De nieuwe voorstelling van Tine Van Aerschot houdt het midden tussen een katholieke eredienst, een politiek partijcongres, een Tupperware avond en een occulte viering van de winterse zonnewende. Er wordt gedeclameerd, gesloten potjes gaan open en weer dicht, en demonen hebben vrij spel. Taal is manipulatief, leugens en geheimen worden verward met waarheid en algemeen goed. En op elk moment kan alles omslaan en is niets nog wat het lijkt.

Op scène staan de actrices Lois Lumonga Brochez, Aurelie Di Marino en Mira Brysinck – ze vertolken God, Duivel en verteller. Het publiek neemt ook een rol op, die van het koor, de gemeenschap, het volk: iedereen mag mee zingen en bidden en bezweren. Aan het eind weet iedereen hopelijk nog minder dan aan het begin.

Tine Van Aerschot, Lois Lumonga Brochez, Mira Bryssinck, Aurelie Di Marino

Tine Van Aerschot is een persoon met een seksuele geaardheid, met een gendervoorkeur, met een kleur, met een afkomst, met een culturele bagage, met een mentale en een fysieke toestand, met een leeftijd, met een stem onder de stemmen, met een mening onder de meningen. Ze profileert zich als kunstenaar, theatermaker, lesgever, feminist, denker en als mens. Vandaag wil ze ruchtbaarheid helpen geven aan gedachten en meningen die haar niet vanzelf bereiken. Ze wil op zoek gaan naar stemmen die geen gehoor vinden. Ze wil de weerbaarheid helpen vergroten van diegenen die daar nood aan hebben.

Aurelie Di Marino studeerde in 2009 af aan de KU Leuven als literatuurwetenschapper en in 2013 aan de theaterregieafdeling van Ritcs School of Arts. Van 2014 tot op heden werkt Aurelie met K.A.K. (Koekelbergse Alliantie van Knutselaars) aan artistieke bezettingen van leegstand en publieke of semipublieke ruimtes.
Buiten het maken en/of spelen in creaties, werkte Aurelie als gastdocent aan RITCS School of Arts en coacht ze de Brusselse jongeren van TransfoCollect, waarbinnen diverse subculturen elkaar ontmoeten in het theater.
Recent maakte/regisseerde ze If There Weren’t Any Blacks You’d Have to Invent Them (Kunstenwerkplaats Pianofabriek en detheatermaker) en Cerebriraptor (Theater Antigone).

Mira Bryssinck is theatermaker en -speler. Geïnspireerd door een juf die in het amateurtheater zat, begon ze op tienjarige leeftijd bij het jeugdkunstencentrum KOPERGIETERY te spelen. Ze studeerde in 2016 af aan de drama opleiding van KASK Gent. Datzelfde jaar maakte ze de voorstelling Utopia in samenwerking met ontmoetingshuis Villa Voortman. Mira werkte in het verleden samen met o.a. Dounia Mahammed in USOTROOP (2013), Marijke Pinoy in Zalig de Onwankelbaren (2015), Loes Swaenepoel en Tim Taveirne in Ohne Intuïtion ist ein Mensch in der Dunkelheit (2016). In het najaar van 2017 was Mira te zien in de tv-reeks Tytgat Chocolat. Mira zoekt steeds de spanning op tussen taal en beeld binnen het menselijke beleven. Ze heeft een voorliefde voor absurd theater dat verbindt en vervreemdt in een steeds wisselende dynamiek.

Lois Lumonga Brochez en Tine hebben reeds samengewerkt voor de voorstelling Het betreft liefde.
Lois is ook verbonden aan Herman vzw, een collectief dat ze samen met vier medestudenten aan het Conservatorium in Antwerpen, heeft opgericht.

In residentie

06 dec 2021 – 12 dec 2021
Budascoop

Blijf op de hoogte

Volg ons!

@kunstencentrumbuda