Sarah van Lamsweerde (BE)
Sarah van Lamsweerde (BE): Paper is a leaf that will destroy us in its fall
Ze komt (voor het eerst) bij kunstencentrum BUDA werken aan Paper is a leaf that will destroy us in its fall, een project geïnspireerd op het ‘spreekwoordenkoord’ van de Congolese bevolkingsgroep Lega. Spreekwoorden zijn er ‘gebalde fragmenten van overgeleverde kennis’ en spelen een belangrijke rol in b.v. rechtszaken, maar ook in de gesprekken van alledag. Op het dorpsplein wordt een koord gespannen. Iedereen hangt er voorwerpen aan die verwijzen naar een of meerdere spreekwoorden. Een spreekwoordenkoord combineert herkenbare vormen met verpulverde tekens die de link tussen gedachte en materie aanschouwelijk.
Sarah werkt in Kortrijk samen met zangeres/theatermaakster Esther Mugambi en ontwerper/performer Alex Zakkas. Het uitgangspunt is (ogenschijnlijk) eenvoudig: neem een traditioneel Lega-spreekwoordenkoord; maak volgens eenzelfde procédé een hedendaags spreekwoordenkoord en leg vervolgens de twee naast elkaar in een ‘clashing yet dashing’ blauwdruk voor publicatie, performance en installatie….
www.tretigri.org/
Sarah van Lamsweerde (BE)
Sarah van Lamsweerde (°71, Brussel) woont tussen Amsterdam en Brussel en werkt op de grenzen van beeldende kunst en performance. In 2008 voltooide ze haar Master in artistiek onderzoek en performance aan DasArts Amsterdam. Haar projecten destilleren vaak nieuwe betekenissen uit de combinaties woord/beeld, lichaam/geheugen en speler/toeschouwer. Haar performances en installaties worden internationaal gepresenteerd, zowel op beeldende kunst-manifestaties (o.a. in Appel Amsterdam, ANTI-festival Finland, Natlab Eindhoven, Recyclart Brussel) als podiumcontexten (o.a. op Incubate Tilburg, Performatik Brussel, Dampfzentrale Berlijn).
Sinds 2011 is verbonden aan Het Veem Theater (Amsterdam) en werkt geregeld samen met Ivana Müller en Zhana Ivanova. Met Norberto Llopis Segarra (een paar maanden terug nog aan het werk bij BUDA) vormt ze Stichting Tre Tigri, een platform voor het realiseren en stimuleren van ‘ongedisciplineerde’ kunstprojecten. Daarin wordt de notie ‘taal’ steeds belangrijker.