Cinema, Podium en
Werkplek in Kortrijk

Katja Dreyer (DE/BE)

Slovakia, what’s the Story, Mum?

Op 16 januari 1969 stak de jonge student Jan Palach zichzelf in brand in de straten van Praag, de hoofdstad van het toenmalige Tsjecho-Slovakije. Zijn daad was een protestactie tegen de Sovjettroepen die de Praagse revolutie de kop in hadden gedrukt. Een jonge generatie zag rond zich heen een atmosfeer van leugens en terreur ontstaan, en moest kiezen hoe zich daartoe te verhouden. Sommigen voerden protest, anderen sloten zich op in een wereld van angst. En nog anderen verlieten het land, net voor dat onmogelijk werd gemaakt. Zo verging het de moeder van Katja Dreyer, die in Duitsland belandde en nadien nooit over haar thuisland wilde spreken. Enkel de retorische zin: ‘Jij weet niet hoe goed je het hebt!’ hintte naar het verleden.

Vandaag wordt Slovakije, onafhankelijk sinds 1993, opnieuw geconfronteerd met een atmosfeer van terreur. Zo weet Peter Savel, die hier opgroeide en zijn land ziet verglijden naar een rechts-extremistisch broeinest. Als queer danser die uitweek naar Brussel houdt teruggaan steeds meer gevaar in.

Beide makers, Katja en Peter, zoeken samen uit wat het betekent om Slovaaks te zijn – vanuit één iemand die er geen idee van heeft, en een ander iemand voor wie die identiteit een vorm van pijn inhoudt. Op scène wisselen gesprekken met moeders, met lokale bewoners en historische narratieven zich af met zang, dans en beweging, en ook knipogen naar Slovaakse tradities. Wat is dan het verhaal, mama, tracht Katja te vragen? De vraag krijgt misschien geen antwoord, maar is voor haar wel het begin van een nieuwe wereld.

Katja Dreyer (DE/BE)

Katja Dreyer is geboren in Berlijn, studeerde drama (regie en spel) in Nederland en woont sinds 2004 in Brussel. In haar eigen werk probeert ze een licht te werpen op de geschiedenis en de gevolgen ervan door in te zoomen op het persoonlijke leven van gewone mensen. Als performer werkte ze o.a. voor Mette Ingvartsen, Mette Edvardsen, Miet Warlop, Ivana Müller, David Weber-Krebs en Superamas. Ze werkte geregeld in de BUDA-studio’s (b.v. met Ingvartsen of Warlop, of voor haar eigen voorstelling Kroniek). Voor Ophelia comes to Brooklyn – te zien tijdens Almost Summer festival in juni 2018 – werkte Katja samen met Davis Freeman en Dolores Hulan.

In residentie

14 okt 2024 – 25 okt 2024
Budatoren

Blijf op de hoogte

Volg ons!

@kunstencentrumbuda