Amina Szecsödy (SE)
THE CONTRACT

THE CONTRACT onderzoekt hoe sociale afspraken werken, de ethiek van wederzijdse overeenkomsten en de beperkingen van wetten.
Het onderzoek van Amina Szecsödy stelt theatrale vragen over hoe, waarom en wanneer wetten, rechten en contracten ontstaan. In welke volgorde worden deze principes gevormd? Een recht beschermt ons pas wanneer een inbreuk daarop als wet is erkend. Dit laat zien hoe ingewikkeld ethisch bewustzijn kan zijn. Ze onderzoekt hoe we binnen deze juridische structuren ruimte kunnen vinden voor verzet en ontsnapping.
In haar proces gebruikt ze filmische montage als een choreografisch-theatraal middel. Het concept van de gespleten identiteit staat centraal: performers fungeren als spiegels van elkaar. Ze spelen tegenstrijdige rollen: informanten, bedriegers, bondgenoten en tegenstanders. Het doel is om kritisch na te denken over rollen, waarneming en autoriteit binnen theater en performance vandaag.
Tijdens haar residentie bij BUDA zal ze gebruik maken van filmmontage als choreografisch theatraal instrument, waarbij ze bewegings- en tekstmateriaal voor de voorstelling creëert. THE CONTRACT gaat in 2026 in première.
Amina Szecsödy (SE)
Amina Szecsödy (1995, Zweden) werkt op het snijvlak van theater, choreografie en beeldende kunst. Ze combineert tekst, geluid en lichaam met elementen uit popcultuur, krantenartikelen, cinema en mythes. Door te knippen, plakken en dissonante stemmen uit verleden en toekomst in het heden te plaatsen – een proces dat ze ‘siphoning off’ noemt – creëert ze nieuwe lagen van taal en beweging. Szecsödy behaalde een bachelor in Performing Arts aan de Malmö Theatre Academy en een master in Choreografie en Performance aan de Universiteit van Giessen.