Walid Raad (LB)
Walid Raad (LB): Kicking the dead in 31 episodes (or less or more)
Walid Raad bewees al vaker politiek, historiek en artistiek in een erg relevante mix samen te kunnen pakken. Kunstencentrum BUDA vroeg hem na te denken over de creatie van een project in 2017 in het kader van Gone West. Tijdens een eerste ontmoeting in New York ( jan. ’14) bleek de kern van zijn werk op dit moment een zoektocht naar plekken die tonen hoe geweld de wereld mee bepaalt, en hoe W.O. I b.v. ook de Arabische wereld zwaar beïnvloedde.
In mei ’15 was hij een paar dagen in België om het gesprek verder te zetten en diverse oorlgosarchieven te bezoeken. Hij is in zijn vooronderzoek geïnteresseerd in erg persoonlijke getuigenissen, eerder dan historische verslaggeving. Of in de stockageruimtes van museum, eerder dan de officiële exposities.
De expo én performance Kicking the dead… toont hoe geweld doorheen de geschiedenis een invloed uitoefent op kunst en cultuur. Aan de hand van de meest uiteenlopende artefacten, videofragmenten en toevalligheden weeft Raad een verhaal van WOI in de Westhoek en het ontstaan van het Midden-Oosten, over de groeiende interesse in Islamitische kunst tot de bouw van nieuwe musea in Abu Dhabi…
Walid Raad (LB)
De multi-getalenteerde media-kunstenaar Walid Raad (°67) woont en werkt in New York. Hij werd geboren in Libanon, maar ontvluchtte als 16-jarige in zijn eentje de oorlog richting Amerika. Hij studeerde Cultural & Visual Studies aan de universiteit van Rochester (NY).
Walid Raad maakte naam als oprichter van het wereldvermaarde (maar fictieve!) kunstenaarscollectief Atlas Group, een archievenproject van vijftien jaar (1989-2004) over de hedendaagse geschiedenis van Libanon. Het werk van Atlas Group was o.a. te zien op Documenta, Biënnale Venetië en andere toonaangevende plekken.
Zijn werk vertrekt vaak vanuit een reflectie over manieren om een land in oorlog voor te stellen. Scratching on Things I Could Disavow: A History of Art in the Arab World b.v. is een politieke en esthetische fabel die de vorm aanneemt van een expo-performance. In een grote ruimte gidst de artiest de toeschouwers door een expo en leidt het publiek gaandeweg doorheen een labyrint van verhalen dat esthetiek, economie en politiek met elkaar verweeft. Raad leverde met deze voorstelling een onnoemelijk poëtisch manifest af dat gaat van verzet tot het uitgommen van herinneringen, vormen, vrijheden en gedachten.