Cinema, Podium en
Werkplek in Kortrijk

Magda Kachouche (FR)

La rose de Jéricho

Dans
Duur: 75 minuten
14+
Antigone

Trefwoorden: # #
CUBO

Choreografe Magda Kachouche en haar geesten Alice Martins, Gaspard Guilbert en Bia Kaysel nodigen je uit op een transcendentale reis tussen culturen, werelden, de doden en de levenden. Via een tedere dodendans waarin het leven gevierd wordt, herrijst een energetisch veld voor hereniging en verzoening.  Deze sacrale begrafenisceremonie drijft op een diep verlangen naar wedergeboorte en transformeert rouw in een razende, reddende kracht. Sluit je ogen, open je hart en laat je meevoeren op de energie van dit kleurrijke requiem.

De Jerichoroos is het perfecte symbool voor een rouwproces. Het is de naam van een woestijnplant waarvan gezegd wordt dat hij onsterfelijk is. Jarenlang kan ze halfdood – of halflevend? – en uitgedroogd overleven. Zodra de regen valt of de roos water krijgt, komt ze weer tot bloei. Ook in onze lichamen en geest blijven sporen van dood en verlies aanwezig. Een enkele traan kan genoeg zijn om rauwe rouw opnieuw tot leven te wekken.

De danse macabre – dodendans – is een veelgebruikt artistiek motief dat zowel voorkomt in Europese folklore als in de late Middeleeuwen. Het is een allegorie van de egaliserende kracht van de dood: de voorstelling van een dans, een ronde, waarin levende figuren door skeletten naar het graf worden gesleept. De danse macabre vervaagt sociale grenzen en drijft er de spot mee. Magda Kachouche blaast leven in dit eeuwenoude ritueel om een punkceremonie te creëren waarin we feestvieren met de levenden en de doden, de zichtbare en de onzichtbare, het verleden en de toekomst.

Magda Kachouche is choreograaf, performer, beeldend kunstenaar en lichtontwerper. In 2022 richtte ze het gezelschap Langue Vivante op in de regio Hauts-De-France. Tegelijkertijd werkte ze samen met choreografe Marion Carriau met wie ze co-regisseerde en acteerde in Chêne Centenaire (2021). In 2016 richtte ze het duo MKNM op met Noémie Monier – objecten, installaties en performances. Ze werkte ook 10 jaar samen met Mylène Benoit als assistent-regisseur en daarna als artistiek medewerker. Samen creëerden ze Diotime et les lions, nog steeds op tournee in 2018.

Speeldata

Conception : Magda Kachouche
Collaboration artistique et interprétation : Gaspard Guilbert, Magda Kachouche et Alice Martins
Création sonore : Gaspard Guilbert
Création lumière et régie générale : Bia Kaysel
Création costumes : Alexia Crisp Jones assistée d’Augustine Salmain
Collaboration à la dramaturgie : Arnaud Pirault
Collaboration à l’écriture chorégraphique : Marion Carriau
Accompagnement vocal : Elise Chauvin
Stagiaire : Léa Sabran
Production, administration : AlterMachine I Erica Marinozzi et Elisabeth Le Coënt
Production : Compagnie Langue Vivante
Coproduction :
Le Phénix, scène nationale de Valenciennes; Les Rencontres chorégraphiques internationales de Seine Saint Denis avec le Pavillon, Théâtre municipal de Romainville ; Les Subs, Lyon; Le Théâtre du Beauvaisis, scène nationale; Compagnie DCA / La Chaufferie
Avec le soutien de :Danse dense; La ménagerie de verre, Paris; le Centre National de la Danse, Pantin; L’Echangeur, CDCN de Château-Thierry; Le Centre Culturel Houdremont , La Courneuve ; Le Théâtre Public de Montreuil CDN ; O Espaço do Tempo, Montemor-O-Novo, Portugal ; La DRAC Hauts-de-France; La Région Hauts-de-France; L’Institut Français (Paris, Algérie, Portugal)
Magda Kachouche est artiste compagnon.ne de la Scène Nationale du Beauvaisis pour 3 ans à partir de la saison 23-24.
La compagnie Langue Vivante est soutenue par Danse dense, plateforme de repérage, de visibilité et d’accompagnement des chorégraphes émergent.es.

Blijf op de hoogte

Volg ons!

@kunstencentrumbuda