The Futurology of Cooperation
“Het onderzoeksproject ‘The Futurology of Cooperation’ werd opgevat als trainingskamp voor onze verbeelding. We willen onze capaciteit aanscherpen om nieuwe mogelijkheden in te beelden van samenwerken, samen denken en samenleven. Door onze verbeelding uit te rusten met concrete en bestaande instrumenten, door er nieuwe uit te vinden en ze met anderen te delen, willen we de spieren van onze speculatieve verbeelding trainen en de plasticiteit van de werkelijkheid herontdekken.”
Futurologie, Futures Studies of Strategic Foresight is een ambacht dat het midden houdt tussen kunst en wetenschap, en probeert te voorspellen hoe huidige trends zich ontwikkelen tot mogelijke toekomsten. Aangezien dit vak vaak wordt beoefend in de verborgen achterkamertjes van bedrijfs- of politieke kantoren, willen we de methodes die erbij gebruikt worden democratiseren en omvormen tot een instrument van muterende samenwerking en tijdreizen, binnen het bereik van iedereen.
‘The Futurology of Cooperation’ steunt op co-learning en haar ethiek van radicale inclusie, en mengt het beste van collectieve intelligentie met poëtisch schrijven, somatische praktijken of zelfs occulte wetenschappen. Concreet hackt, remixt en prototypeert het onderzoeksteam nieuwe methoden van open-source futurologie. Ze bedenken spelstructuren, oefeningen en andere hulpmiddelen om mogelijke toekomsten collectief te verbeelden en te ontwerpen, om deze toekomsten te ontwikkelen en verder uit te werken, en om ze actief te verkennen. Ze zijn ervan overtuigd dat ze in de rechtstreekse, fysieke ervaring van deze werelden en toekomsten kunnen ontdekken wat ze ons te leren hebben, en hoe ze misschien zelfs ons gedrag en onze levensstijl zouden kunnen beïnvloeden. Bij het beoefenen van dit soort open-source futurologie komt een immersieve kunstvorm tevoorschijn op de grens van groepsperformance en experimentele consultancy.
Ze verzamelen bestaande instrumenten en hun nieuwe uitvindingen in hun ‘Grimoire’ – een spreukenboek en een levend archief dat kan geraadpleegd worden door iedereen die geïnteresseerd is in het experimenteren met tijdreizen in collectieve processen.
Op 1 april lanceerden ze een eerste versie van hun levend archief, en nodigden ze enkele geestverwanten uit om hun gedachten en praktijken te delen. Op 2 april nodigden ze gasten uit voor een volledige nacht waarin ze samen experimenteren met de tools, games en oefeningen uit hun archief.
“Tijdens de avond van 1 april nodigden ze gasten uit om te toosten op The Futurology of Cooperation. Ze gaven een korte introductie van hun onderzoek en lanceerden een proto-versie van hun Grimoire, een levend archief van futuristische methoden, tools, games en oefeningen die uit het onderzoek zijn voortgekomen.
Ze nodigden mensen uit voor een hapje alvorens een lezing bij te wonen van Eleanor Saiitta die hen introduceerde in het universum van Nordic Larping. LARP’s (Live Action Role Play) zijn rollenspellen zoals Dungeons & Dragons (stel je voor dat je rondrent in een bos, verkleed als elfen of kabouters). Wat Nordic Larping onderscheidt van andere LARP-tradities is een sterke nadruk op samenwerking en collectieve creatie, onopvallende regels en soms politieke en activistische thema’s en inhoud. In het kader van hun onderzoek zijn ze dan ook zeer geïnteresseerd om meer te leren over de instrumenten en de praktijk van Nordic Larping, en de politieke en maatschappelijke dimensies die daarin aan bod komen.
Een ander perspectief werd geboden door kunstenaar Susan Ploetz. In een artist talk ging zij in op de manier waarop zij principes van Nordic Larping in haar artistieke praktijk gebruikt.
Ze sloten het programma af met Camille & Ulysse, een film van Diana Toucedo met de filosofen Vinciane Despret en Donna Haraway. Ergens in de toekomst vertellen Camille & Ulysse de met elkaar verstrengelde verhalen van de eerste generaties van hun gemeenschappen van mensen en niet-mensen, de gemeenschappen van compost. De film is gefilmd als een mondelinge vertelling en een briefwisseling tussen de twee vertellers en hun fabels, en volgt de manieren van leven en sterven van de gemeenschappen op een beschadigde planeet, evenals hun steeds groeiende vaardigheid in een nieuw wetenschappelijk gebied, de therolinguistiek, of de studie van dierentalen.”
TIKKUMST
In de Joodse traditie is ‘Tikkun’ een gebeurtenis waarbij een gemeenschap de nacht samen doorbrengt om te studeren. De betekenis van het woord Tikkun in het Hebreeuws is Herstellen. De Tikkun-nacht, met zijn collectieve leren en mystieke energie, brengt de overtuiging in praktijk dat het door studie is dat we de wereld kunnen veranderen. Geïnspireerd door deze traditie nodigden ze gasten uit voor TIKKUMST, een viering en slotbijeenkomst na 3 jaar onderzoek van The Futurology of Cooperation.
Van zonsondergang tot zonsopgang ervaarden ze samen verschillende van de methoden, spellen en oefeningen die ze onderweg hebben geleerd of uitgevonden. Langs verschillende hoofdstukken stelden ze samen mogelijke toekomsten voor, ze verkenden ze en ontwikkelden om ons beeld van die toekomsten aan te scherpen, en last but not least deden ze aan tijdreizen en probeerden die toekomsten te ervaren in experimentele opstellingen. Ze gingen wandelen, er waren rituelen en er was tijd om neer te liggen, ze konden zich verkleden, zingen en dansen… Er waren één-op-één gesprekken, tarotlezingen, collectieve fabels… Aan het eind van de nacht stond er een ontbijt op hen te wachten, dat een veilige terugkeer naar het heden garandeert, en een volle maag om deze collectieve ervaring af te sluiten.
TIKKUMST is geen voorstelling die je bijwoont, maar een uitnodiging voor een ludiek en participatief evenement dat je inwijdt in de praktijk van het futureren. Iedereen werd aangemoedigd om de hele nacht te blijven.
Eleanor Saitta (FI/US/UK) is een onafhankelijke architectuur- en strategieconsultant op het gebied van beveiliging en privacy met klanten in de media, financiën, gezondheidszorg, infrastructuur en software in de VS en Europa. Ze is ook een hacker, ontwerper, kunstenaar, schrijver en barbaar.
Ze leeft van het begrijpen hoe complexe systemen en verhalen werken en van het herontwerpen ervan zodat ze beter werken, of op zijn minst falen. Haar werk is transdisciplinair, waarbij ze alles gebruikt, van elektronica, software en verf tot sociale regels en woorden, als media om onze interacties met de wereld te onderzoeken en vorm te geven. Ze richt zich onder meer op de integratie van technologie in de geleefde ervaring, de menselijkheid van objecten en de gebouwde omgeving, en systemische veerkracht en convivialiteit.
Susan Ploetz (US/DE) is een kunstenaar-onderzoeker die werkt met somatica, theorie, schrijven, performance, simulatie en live action rollenspelen (larping) in verschillende configuraties. Haar werk gaat over de overlappende ruimtes van soma en technos; ze gebruikt verbeelding, magische materialiteit en protocol om emancipatoire emotionele dissonanties en perceptuele expansie teweeg te brengen. Ze verkent lichaamsgericht spelontwerp en narratief spel als co-creatieve wereldcreatie die individuele agency ontwikkelt binnen spontane, efemere, gedecentraliseerde gemeenschappen.
Diana Toucedo (ES) is een filmmaker en filmeditor die in Barcelona woont. Ze heeft een Bachelor in Cinema en video editing van de Universiteit van Barcelona/ESCAC, Master in hedendaagse film theorie van de Universiteit Pompeu Fabra en streeft een PhD in Communicatie na.
Ze is geboren uit de duidelijke visie van het produceren van het cultiveren van artistieke vrijheid van jonge filmmakers die verkennen en experimenteren met filmische taal en andere hedendaagse audiovisuele vormen. Haar ervaring met montage, lesgeven en film maken leiden haar om risico’s te nemen en een stap verder te gaan. Altijd op zoek naar nieuwe vormen van productie, streeft ze ernaar een internationaal auteursfilmmerk te creëren in de documentaire / non-fictie met behoud van een commerciële gevoeligheid.
Speeldata
The research-team: Anna Czapski, Diederik Peeters, Mathilde Maillard, Adva Zakaï, Hans Bryssinck, Rasa Alksnyte, Heike Langsdorf, Marine Thévenet, Anna Rispoli, Emmanuelle Wattier et Martin Boutry, Pierre Huyghebaert en Sarah Magnan (Open Source Publishing), – with the precious help and motivation of Maja Kuzmanovic, Siti Nurjanah, Vincent Lebour – and special thanks to all the students at KASK, P.A.R.T.S. and ESA Saint-Luc Bruxelles
Anna Czapski & Diederik Peeters are affiliated as artistic researchers to KASK & Conservatorium, the School of Arts van HOGENT and Howest. The research project The Futurology of Cooperation is funded by HOGENT Arts Research Fund, with the support of the transborder cooperation fund Région Hauts-de-France & Vlaamse Gemeenschap via L’Amicale & SPIN.
Programme curation by Erika Sprey
Producer: Rocio Leza
Costumes: Moni Wespi
Scenography: Laura Oriol
Photography: Ernst Maréchal