In All Watched Over by Machines of Loving Grace verkennen Ezra Veldhuis en Bosse Provoost vrijheid en onvrijheid in relatie tot technologie. Centraal in de enscenering staat het gelijknamige gedicht uit 1967 van Richard Brautigan. De Amerikaanse auteur bezingt daarin een gedroomde ecologie waarin zoogdieren en computers harmonieus samenleven.
In deze voorstelling peilen Veldhuis en Provoost naar de levensvatbaarheid van die visie. Machines, medicijnen, algoritmes steunen vandaag op vormen van technologie die eerder disciplineren en controleren dan dat ze ons vrijheid verschaffen. Leven we dan in een totaal geperverteerde realisatie van Brautigans droom? Of is de vrijheid die hij belooft nog steeds mogelijk?
De voorstelling schippert tussen utopie en scepsis, roes en ontnuchtering. Maak kennis met een ‘cyberecologie’ waarin de relaties tussen mensen, materialen en apparaten ambigu zijn. Leven ze samen in symbiose of conflict? De vraag is niet óf we verstrengeld zijn, maar hoe we binnen die verstrengeling laveren, afzien en … dansen. Net als in Indoor Weather, ook te zien tijdens NEXT 2023, wordt de volledige theatermachinerie een levend organisme.
Speeldata
Concept, lighting and scenography: Ezra Veldhuis & Bosse Provoost Choreography: Nathan Ooms, Bosse Provoost, Ezra Veldhuis Performers: Estefanía Álvarez Ramírez, Jayson Batut, Nathan Ooms Costume design & objects: Carly Rae Heathcote Sound design: Benne Dousselaere Outside eye: Marc Vanrunxt Execution set: Sibran Sampers, Remco Wuyts Technical coordination: Wim Bernaers Internship dramaturgy: Cesar Vromman Production: Hiros Co-production: C-TAKT, NEXT Festival, auawirleben Festival, Kunstenwerkplaats, SPRING Performing Arts Festival, CAMPO, Perpodium, Kraagsteen With the support of: Kunstencentrum BUDA, De Grote Post, Le Bamp, STUK, Kunst/Werk, Stad Gent, the Flemish government, taxshelter of the Belgian Federal Government via Ufund