“Dit is hoe ik mijn oddyssee begon om zwartheid te omarmen.”
Water, l’atterrée des eaux vives verkent de onderliggende fricties rond onze perceptie van het geracialiseerde vrouwelijke lichaam. Doorheen een continuüm van figuren die gelinkt zijn aan voorstellingen van de zwarte geschiedenis en haar eigen verbeelding van zwarte lichamen, wordt Water als een bungelend, verloren voorwerp, dat balanceert tussen ‘hoe te worden waargenomen’ en ‘hoe zich uit te drukken’.
Dit performatieve gedicht doorkruist de tussenwereld van de dubbele identiteit en geeft commentaar op de raciale ervaring van het zelf. Door middel van een choreografie van fragmenten en destructurering legt Water de uiterst breekbare aard bloot van het lichaam dat bestaat uit botten, vlees en woorden.
“Yalombo neemt het publiek mee in haar gedachtenstroom over haar veelzijdige identiteit aan de hand van een goede portie bezwering en dadaïstische expressie” Ayla, B-scene(rs)
“Wat zich op de bühne afspeelt zegt veel, maar de kleine dingetjes ernaast zijn zeker ook het bekijken waard.” Stefanie, B-scene(rs)
Deze voorstelling werd geprogrammeerd door BUDA’s B-scene(rs) in het kader van Be SpectACTive, een EU-programma dat experimenteert met diverse vormen van participatie en het publiek een luidere stem wilt geven.
Speeldata
Chorégraphie: Castélie Yalombo | Création céramiques, Scénographie : Sophie Farza | Music: Loucka Ellie Fiagan & Tendencyities | Spatialisation sonore: Lucie Grésil | Dramaturgie: Jean Lesca | Clown coaching: Anna Kuch | Création Lumière: Angela Massoni Assistante chorégraphie: Anja Rottgerkamp | Production & Distribution: AMA – France Morin, Cécile Perrichon, Anna Six | In collaboration with Kustenwerkplaats | Co-production: Kunstenfestivaldesarts, Charleroi Danse, Atelier 210, Pianofabriek, Rising Horses – Louise Vanneste | In-residence: Pianofabriek, Rising Horses – Louise Vanneste, Les Brigittines | With the support of the Fédération Wallonie-Bruxelles – Service général de la Création artistique