Cinema, Podium en
Werkplek in Kortrijk

Heine Avdal & Yukiko Shinozaki / fieldworks

gone here (yet) to come

WO 24 mei | 20:15
Budascoop zaal 1
Duur: 1u
Dans, performance

CUBO

Tijdens de voorstelling transformeren Heine Avdal en Yukiko Shinozaki de theaterruimte tot een canvas waarop ze verschillende werkelijkheden projecteren. Ze vormen en boetseren deze ruimte en de lucht waarmee die gevuld is. Ook wat erbuiten ligt wordt zichtbaar: vanuit scheuren en gaten in de marge stroomt een andere werkelijkheid naar binnen. Door de theatrale ruimte en tijd steeds dieper uit te graven, komen verloren herinneringen bloot te liggen. Laat je mee leiden door deze schimmen in het donker, en ontdek andere dimensies van de wereld zoals we die eigenlijk kennen.

In samenwerking met Schouwburg Kortrijk

Heine Avdal (Noorwegen) is actief op het gebied van hedendaagse dans, performance, video en beeldende kunst. Hij bevraagt hoe ruimtelijke conventies de manier beïnvloeden waarop we private en publieke ruimtes ervaren en ons erin bewegen. Hij houdt rekening met de vooroordelen van mensen over ruimtelijke conventies en zoekt door middel van kleine verschuivingen of manipulaties naar onverwachte kruisingen tussen verschillende onderdelen van een ruimte.

Yukiko Shinozaki (Japan) is choreografe en danseres. Haar werk richt zich op de interne complexiteit en tegenstrijdigheden van het lichaam. Het proces van transformatie speelt een belangrijke rol in haar bewegingsvocabulaire: door subtiele verschuivingen en manipulaties veranderen vertrouwde handelingen langzaam in een onbekend rijk/landschap.

Avdal en Shinozaki richtten in 2000 hun eigen bedrijf fieldworks (België) op.
Hun werk houdt zich bezig met “performativiteit” en laat een open interpretatie toe van beweging als een heterogene combinatie van verschillende media. Bijgevolg putten de kunstenaars uit een brede waaier van disciplines en expertise: performance, dans, beeldende kunst, video, muziek en technologie. Terugkerende thema’s in de producties zijn de relatie tussen performer en toeschouwer, de niet-hiërarchische benadering van de verschillende elementen van een voorstelling, en de verkenning van zowel theatrale als niet-theatrale omgevingen.

Voor een volledig overzicht van alle voorstellingen, zie fieldworks website www.field-works.be

Speeldata

“gone here (yet) to come exploreert het theaterdispositief doorheen een consequente negatie van de dominante preferentie voor het zicht bare – voor licht, voor de humanistische, met de notie van Bildung verbonden omschrijving van de kunst als een plaats van Verlichting. Tegelijk ensceneert gone here (yet) to come de zwartheid van de nakende toekomst van de ecologische crisis die bezig is te gebeuren.” — Rudi Laermans - Etcetera
“Het spel met de mogelijkheden van de theaterruimte kruipt meer onder je vel dan je zou denken. Je blijft aan het einde achter met een sterk gevoel van ontvreemding. Tegelijk is er dat tintelende gevoel dat je weer weet waarom live voorstellingen zo belangrijk zijn” — pzazz

Concept and direction: Heine Avdal, Yukiko Shinozaki
Management: Bob Van Langendonck
Created and performed by: Heine Avdal, Tale Dolven, Krisjanis Sants, Yukiko Shinozaki, Oleg Soulimenko
Also performed by: Yuika Hashimoto, Ingrid Haakstad
Produced by: Avdal Production, fieldworks
Co-produced by: Black Box teater (Oslo), BIT Teatergarasjen (Bergen), RIMI/IMIR Scenekunst (Stavanger), PACT Zollverein (Essen)
Also created with: Anika Edström Kawaji, Gabel Eiben, Ieva Gaurilčikaitė Sants, Ingrid Haakstad, Yumi Osanai
Dramaturgy: Sara Jansen
Sound design: Roeland Luyten
Light design: Ryoya Fudetani
Stage & Light technique: Michael Janssen
Residency support: Kaaitheater (Brussels), BUDA (Kortrijk), STUK (Leuven), wpZimmer (Antwerp), Netwerk (Aalst), workspacebrussels (Brussels)
Funded by: Vlaamse Overheid, Norsk Kulturråd

Blijf op de hoogte

Volg ons!

@kunstencentrumbuda