Een dans om de Apocalyps uit te stellen
Wat als de westerse filosofen Descartes of Spinoza het Braziliaanse regenwoud hadden bezocht? Het Catatau-gedicht of romance-idee van de Braziliaanse dichter Paulo Leminski is gebaseerd op deze droom: een filosoof bevindt zich in een totaal andere omgeving en moet zijn gedachten resetten. In het tropisch regenwoud van Brazilië is de werkelijkheid wonderbaarlijk, is er een overvloed aan leven, een hitte die gedachten smelt en alles wat je eet en aanraakt, maakt je bewust van je lichaam.
In dit landschap fluisteren, zingen en eten drie dansers. Een mengelmoes van stemmen, gebaren en lichamen delen een podium dat het bos van ons onderbewustzijn vormt. Freire vraagt zich af hoe we genoeg vreugde en plezier vinden om niet te vervallen in melancholie en klimaatangst. Hoe maken we een dans om het einde van de wereld uit te stellen?
Speeldata
Choreografie Bruno Freire Performance Magdelaine Hodebourg, Robson Ledesma, Annabel Reid Dramaturgie Rodrigo Batista Kempo lichamelijke praktijk Thiago Antunes Geluidsontwerp Ricardo Vincenzo Lichtontwerp Felipe Boquimpani Externe blik Ana Teixeira Productie Stephanie Bouteille, Pierre-Laurent Boudet, Rocio Leza pour Entropie Production Met dank aan Ailton Krenak, Breno Caetano, Calixto Neto, Cao Guimarães, Louise Cardon, Tarina Quelho, Thiago Alixandre, Zé Fernando Productie La Balsamine Coproductie La Balsamine, Charleroi Danse – centre chorégraphique de Wallonie-Bruxelles, La Cigalière, La Coop asbl, Shelter Prod Met de steun van Service de la Danse de la Fédération Wallonie – Bruxelles, Wallonie-Bruxelles International, European Union – Culture Moves Europe, Wallonie Bruxelles Théâtre-Danse, taxshelter.be, ING, Tax Shelter du Gouvernement fédéral belge Residenties Festival International BAM (Siby/Bamako – Mali), WorkspaceBrussels, KRAAK Santarcangelo International Festival (It), La Cigalière (Sérignan – Fr), BUDA Kunstencentrum (Courtrai – Be), Théâtre VARIA (Be)