Theatermaker eert grootmoeders
Mémé is een voorstelling van kunstenaar Sarah Vanhee over de relatie tot onze voorouders, tot de (geboorte)grond en het vrouwenlichaam. Op de scène krijgt Vanhee het gezelschap van poppen, geesten en een kind. De geesten zijn die van haar beide West-Vlaamse grootmoeders, die hun leven wijdden aan ‘arbeid’ in de beide betekenissen van het woord – zowel het baren en opvoeden van kinderen als werken in het huis en ‘op het land’.
Hoe verhoudt de wereld van vandaag zich tot deze vergeten vrouwelijke voorouders en tot de grond die ze bewerkten? Hoe zien we hen weerspiegeld in de vergeten vrouwen van vandaag, wier arbeid nog steeds geëxploiteerd wordt?
Mémé is een gelaagde en meertalige ode aan die ‘onzichtbare’ vrouwen, aan Moeder Aarde en het leven zelf. Het is Vanhees rituele poging om haar grootmoeders weer tot leven te wekken, om de banden opnieuw te herstellen en dan – deze keer anders – afscheid te nemen, onbegrensd door de tijd.
Combineer ‘Mémé’ op vrijdag 7 juli met ‘Love’ van Florin Flueras en ‘Have a Safe Travel’ van Eli Mathieu-Bustos.
Speeldata
concept, text & performance Sarah Vanhee
objects & scenography Toztli Abril de Dios
sound Ibelisse Guardia Ferragutti
outside eye Christine De Smedt
technic Geeraard Respeel & Babette Poncelet
performance on screen Leander Polzer Vanhee
with the input of family Vanhee-Deseure
production CAMPO
co-production Kunstenfestivaldesarts (Brussel), Kaaitheater (Brussel), Wiener Festwochen (Wenen), BUDA (Kortrijk), HAU Hebbel am Ufer (Berlijn), De Grote Post (Oostende), Théâtre de la Bastille (Paris), Festival d’Automne à Paris & Perpodium
residencies KWP Kunstenwerkplaats (Brussel), Kaaitheater (Brussel) & BUDA (Kortrijk)
met de steun van de taxshelter van de Belgische Federale Overheid via uFund