Cinema, Podium en
Werkplek in Kortrijk

Sarah Vanhee / CAMPO

Mémé

1u30
Performance
West-Vlaams, Nederlands en Engels gesproken, Engels en Nederlands ondertiteld | 16+ | rook | donker | veel tekst
Budascoop
Pay what you can  (€0/€5/€10/€15/€20/€25)
Aan jou om te bepalen of de suggestieprijs (€15) past binnen jouw huidige financiële situatie… of eerder niet. Kan je een hogere ticketprijs betalen? Dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.

CUBO

Theatermaker eert grootmoeders

Mémé is een voorstelling van kunstenaar Sarah Vanhee over de relatie tot onze voorouders, tot de (geboorte)grond en het vrouwenlichaam. Op de scène krijgt Vanhee het gezelschap van poppen, geesten en een kind. De geesten zijn die van haar beide West-Vlaamse grootmoeders, die hun leven wijdden aan ‘arbeid’ in de beide betekenissen van het woord – zowel het baren en opvoeden van kinderen als werken in het huis en ‘op het land’.

Hoe verhoudt de wereld van vandaag zich tot deze vergeten vrouwelijke voorouders en tot de grond die ze bewerkten? Hoe zien we hen weerspiegeld in de vergeten vrouwen van vandaag, wier arbeid nog steeds geëxploiteerd wordt?

Mémé is een gelaagde en meertalige ode aan die ‘onzichtbare’ vrouwen, aan Moeder Aarde en het leven zelf. Het is Vanhees rituele poging om haar grootmoeders weer tot leven te wekken, om de banden opnieuw te herstellen en dan – deze keer anders – afscheid te nemen, onbegrensd door de tijd.

Combineer ‘Mémé’ op vrijdag 7 juli met ‘Love’ van Florin Flueras en ‘Have a Safe Travel’ van Eli Mathieu-Bustos.

Sarah Vanhee (1980, Oostende) is een internationaal gerenommeerde kunstenaar, performer en auteur, wiens werk de afgelopen vijftien jaar te zien is geweest in belangrijke podiumkunstencontexten, maar ook in de beeldende kunst, film en literatuur. Vanhee beweegt zich tussen de publieke ruimte en het institutionele kunstveld. Ze werkte in gevangenissen, privé-woonkamers, open velden, theaters, op publieke canvassen, in vergaderzalen van bedrijven, enz. Recente werken zijn onder andere bodies of knowledge (nomadische klas), undercurrents (interventie), collected screams (lecture performance), Unforetold (stage performance), The Making of Justice (film), Oblivion (stage performance), Untitled (ontmoetingen in privé-huizen) en Lecture For Every One (een serie lezingen waarmee ze ‘inbrak’ in bestaande meetings).

Speeldata

  • mémé

concept, text & performance Sarah Vanhee
objects & scenography Toztli Abril de Dios
sound Ibelisse Guardia Ferragutti
outside eye Christine De Smedt
technic Geeraard Respeel & Babette Poncelet
performance on screen Leander Polzer Vanhee
with the input of family Vanhee-Deseure
production CAMPO
co-production Kunstenfestivaldesarts (Brussel), Kaaitheater (Brussel), Wiener Festwochen (Wenen), BUDA (Kortrijk), HAU Hebbel am Ufer (Berlijn), De Grote Post (Oostende), Théâtre de la Bastille (Paris), Festival d’Automne à Paris & Perpodium
residencies KWP Kunstenwerkplaats (Brussel), Kaaitheater (Brussel) & BUDA (Kortrijk)
met de steun van
de taxshelter van de Belgische Federale Overheid via uFund

Blijf op de hoogte

Volg ons!

@kunstencentrumbuda