Een SPIN project voor The Feminist School
Queer-feministische collectiviteit wordt vaak gecreëerd onder precaire omstandigheden door mensen die op zoek zijn naar een plek om erbij te horen buiten de normatieve sociaal-politieke structuren. De collectiviteiten die we creëren kunnen ons solidariteit, steun en plezier geven, maar het kunnen ook plaatsen zijn waar conflicten ontstaan en er staat veel op het spel. Hear Me Out zal de kennis van genodigden en publiek samenbrengen om strategieën te ontwikkelen die ons kunnen helpen conflictexpressie te hanteren en sterkere gemeenschappen op te bouwen.
Queer-feministische collectiviteit wordt vaak gecreëerd onder precaire omstandigheden door mensen die op zoek zijn naar een plek om erbij te horen buiten de normatieve sociaal-politieke structuren. De collectiviteiten die we creëren kunnen ons solidariteit, steun en plezier geven, maar het kunnen ook plaatsen zijn waar conflicten ontstaan en er staat veel op het spel. Hoe blijven we in deze momenten van conflict in gemeenschap met degenen met wie we in conflict zijn? Welke hulpmiddelen en strategieën hebben we om onze pijn en verdriet aan elkaar uit te drukken zonder onszelf of de collectiviteit die we zo dringend nodig hebben in gevaar te brengen? Welke manieren van uitdrukken en luisteren kunnen ons helpen om te leren en te genezen? Hoe nemen we conflicten mee wanneer we samen verder gaan?
Uitgaande van het idee van de school, zullen we een “teach-in” houden om de kennis van genodigden en publiek samen te brengen om na te denken over, en ontwikkelen van, hulpmiddelen en strategieën die ons kunnen helpen bij conflictexpressie en het samen opbouwen van sterkere gemeenschappen. De teach-in is een model voor het delen van praktische en urgente kennis dat deels zijn/haar/hun verhaal heeft in het aids-activisme dat tijdens de eerste jaren van de crisis uit New York City is voortgekomen. Teach-ins vinden plaats in een sfeer van gemeenschappelijke doelen, nieuwsgierigheid en indirecte verbondenheid waarin de actieve centralisatie van een vraag of probleem een proliferatie van nieuwe kennis en partnerschappen kan creëren.
Tot onze genodigden behoren conflictbemiddelaar Aline Bauwens, het community-based project Creatives with Unseen Disabilities, social healer Lucas Johnson en schrijver en activist Olave Nduwanje.
Dit SPIN-project is samengesteld door Marnie Slater en James Parnell, geproduceerd door Laura Deschepper en gecoproduceerd door Kunstencentrum BUDA, WORM (Rotterdam) en SPIN (Brussel). Beelden zijn gemaakt door Sevgi Tan.
Er is lunch inbegrepen in de ’teach-in’. We vragen hiervoor ter plekke een vrije bijdrage.
The Feminist School is deel van het Europees programma apap – FEMINIST FUTURES, een project dat medegefinancierd wordt door het Creative Europe Programme of the European Union.