Cinema, Podium en
Werkplek in Kortrijk

Sarah Vanhee (BE)

Oblivion

#storyofmylife #monmyown #cuttingedge
reserveren: via www.nextfestival.eu
taal: meertalig met Franse en Nederlandse boventiteling

Wat vertelt jouw afval van het afgelopen jaar over je leven?

Beeld je in dat je een jaar lang al je afval zou bijhouden in plaats van weggooien: wat zouden deze restanten dan vertellen over jouw leven? Sarah Vanhee nam de proef op de som in Oblivion. Tijdens deze 2,5 uur durende performance haalt ze al haar niet organische afval uit dozen en stalt ze spullen zoals melkbrikken en maaltijdverpakkingen uit op scène. Maar ook gewiste e-mails, slechte ideeën en andere immateriële pollutie komen aan bod in deze bijzondere, geestige voorstelling. Zo ontvouwt Oblivion zich tot een maatschappelijke reflectie over onze wegwerpmaatschappij en een persoonlijk in vraag stellen van de waarde die wij aan voorwerpen hechten.

Vanhee, in een interview met De Standaard: “Alles bijhouden, het werd echt een soort verslaving. Ondertussen mis ik echt het moment van bewust iets bijhouden: dat je niet hoeft te kiezen wat waarde heeft en wat niet, dat je alle dingen een kans geeft zoals ze zijn. Ik ben zelfs eens serieus tegen een yoghurtpotje gaan praten. Heel ontroerend hoeveel herinneringen er dan bovenkomen. Nu voelt het alsof ik telkens weer hele relaties weggooi. Als je het moment van weggooien uitstelt, zie je hoe alles met alles verbonden is. We denken dat ons afval weg is als we het in de vuilbak kieperen, zoals we alles versimpelen door het onzichtbaar te maken. Maar ergens in India komt het op een berg terecht waar mensen in scharrelen. Ik hoop dat het publiek zich na Oblivion prettig oververzadigd zal voelen, zoals die ouderwetse ervaring van lang en lekker veel gegeten te hebben, maar dan op intellectueel én sensueel vlak. Misschien is dat nog wel mijn grootste verrassing: de pure schoonheid van het trash-landschap dat ik op scène ontvouw. Al dat afval is echt mooi.”

Lees hier meer over Sarah Vanhee, die regelmatig te gast is in BUDA.

With Anna Czapski, Diederik Peeters, Mathilde Maillard, Adva Zakaï, Hans Bryssinck, Rasa Alksnyte, Heike Langsdorf, Marine Thévenêt, Anna Rispoli, Emmanuelle Wattier et Martin Boutry, Pierre Huyghebaert and Sarah Magnan (Open Source Publishing)

Anna Czapski & Diederik Peeters are affiliated as artistic researchers to KASK & Conservatorium, the School of Arts of HOGENT and howest. The research project The Futurology of Cooperation is financed by the HOGENT Arts Research Fund.

Play dates

concept, performance: Sarah Vanhee
geluid: Alma Söderberg & Hendrik Willekens
advies: Mette Edvardsen & Berno Odo Polzer
stemcoach: Jakob Ampe
productieassistentie: Linda Sepp

coproductie: CAMPO (Gent), HAU (Berlijn), Göteborgs Dans & Teater Festival (Göteborg), Noorderzon (Groningen) & Kunstenfestivaldesarts (Brussel)
met steun van: het Cultuurprogramma van de Europese Unie in het kader van NXTSTP, de Vlaamse Gemeenschap
met dank aan: Manyone, Kunstenwerkplaats De Pianofabriek, Kaaitheater

Subscribe to our newsletter

Follow us!

@kunstencentrumbuda