Losing Ground: On Disappeared Art Institutions And Their Ghosts
Waarom kleine kunsthuizen een verschil maken
Kleine, onafhankelijke kunstinstituten: het zijn niet te onderschatten spelers in een kunstveld dat zowel lokale als transnationale ontmoeting wil mogelijk maken. Als geen ander proberen ze de voorwaarden te herdenken waarin artistiek onderzoek en werk kan ontstaan. Veel van die initiatieven zien het licht, maar veel verdwijnen er ook. Wat blijft over van de ideeën, relaties en objecten die ze hebben voortgebracht?
Qalqalah قلقلة, een platform van redacteurs en curators, en NOA (Not Only Arabic), een performatief tijdschrift, onderzoeken op Almost Summer het na-leven van zulke onafhankelijke plekken. Hoe, waarom en voor wie kwamen ze tot stand? Welk soort kunstinstituut stonden ze voor of probeerden ze mogelijk te maken? Welke relatief genereerden ze, welke mythes brachten ze voor en last but not least: wie vertelt hun verhaal voort? In BUDA nemen de twee platforms je mee in hun onderzoeken.
Videoinstallatie | za 1.07 & zo 2.07 | 10:30-17:30 | gratis
Videoinstallatie gecureerd door Line Ajan en Salma Mochtari, met werken van Salim Bayri, Walid Raad, Ghita Skali en Emma Wolukau-Wanambwa.
Voorstelling | za 1.07 | 17:30-17:55 | gratis
Een voorstelling van NOA magazine, met Lara Pigorsch, Yasmin Moalem en Mounira Al Solh. De voorstelling is gedeeltelijk en voorzichtig interactief.
Kunstenaars Lara Pigorsch en Yasmin Moalem ontmoetten elkaar in de performanceklas van Mounira Al Solh aan de School voor Schone Kunsten in Kassel. Daar experimenteerde Lara Pigorsch met vormen van samenwerking via lichamelijke sussende en in elkaar vervlochten gebaren; en Yasmin Moalem onderzocht recent korte gedichten, uitgesproken in meervoudige moedertalen, als een performatief gebaar.
In lijn met hun lichamelijk en verbaal werk gaan de twee een dialoog aan, geïnspireerd door de derde editie van NOA Magazine, over taal en vooroordelen. NOA #3, geïnitieerd door Mounira Al Solh, ontwikkelde zich rond de jaren waarin de kunstenaar een Nederlands inburgeringsexamen moest afleggen, tijdens een migratieproces dat minstens tien jaar duurde. Op die manier breidt de samenwerking tussen Lara en Yasmin zich uit tot het delen van een behoefte aan samenwerkingsruimtes die immateriële praktijken, zoals performances in de tijd, kunnen bevatten en toelaten. Door deze ruimtes uit te breiden naar verschillende contexten, zoals kunstscholen, kunstinstellingen, festivals en tijdelijke door kunstenaars gerunde ruimtes, fungeren ze als pop-up praktijken, waarbij ze voorzichtig institutionele settings binnendringen.
Collectief gesprek | zo 2.07 | 11:00-13:00 | pay what you can
Collectief gesprek met Azar Mahmoudian, Marnie Slater, Mounira Al Solh, Line Ajan en Virginie Bobin.
Tijdens dit gesprek zullen curator Azar Mahmoudian, kunstenaar Marnie Slater, kunstenaar Mounira Al Solh en curatoren Line Ajan en Virginie Bobin terugkomen op verschillende ervaringen met het opzetten, activeren, financieren, onderhouden, beschermen en sluiten van onafhankelijke projectruimtes en collectieven. Hoe zijn deze verschillende initiatieven vormgegeven, namelijk in reactie op de omringende politieke context? Wie vormden ze en hoe beïnvloedden ze het lichaam van hun leden? Tot wie wilden ze zich richten en hoe speelden ze in op de eisen van zichtbaarheid, efficiëntie en communicatie, of hoe weigerden ze die? Hoe kunnen we om ze rouwen als ze worden afgesloten? Hoe resoneren hun herinneringen met onze manieren van opereren in de kunsten en de affectieve banden die ermee verweven zijn?
De ‘Feminist School’ is deel van het Europees programma apap – FEMINIST FUTURES, een project dat medegefinancierd wordt door het Creative Europe Programme of the European Union.