Van collectief gesprek naar publieke sculptuur
I, too, overflow, schreef de feministische auteur Hélène Cixous in haar invloedrijke essay The Laugh of Medusa, waarin ze een ‘écriture feminine’ bepleitte, een radicaal nieuwe vorm van expressie en betekenisgeving. Geïnspireerd door Cixous sprak Eve Gabriel Chabanon een jaar lang met vrouwen en non-binaire personen uit het Kortrijkse. Hoe verhouden zij zich tot vraagstukken rond identiteit? Hoe ervaren ze (de plaats van) hun lichaam in de publieke ruimte? Welk potentieel zien ze om een feministisch erfgoed en matrimonium op te bouwen voor henzelf en hun omgeving?
Op basis van de workshops met de deelnemers maakt Chabanon een publieke sculptuur die de kennis en kunde van de deelnemers weerspiegelt. De sculptuur, die tijdens Almost Summer wordt onthuld, geeft het feminisme in Kortrijk een fysieke erfenis. De vragen die het gesprek voor I, Too, Overflow hebben gevoed, zullen ook het canvas vormen een publieke lezing, waarin de kunstenaar op het volledige traject terugblikt.
Combineer ‘I, Too, Overflow’ op zondag 2 juli met ‘Le chant du psychophone’ van Antonia Baehr, ‘Cutting Mushrooms’ van Kidows Kim en ‘Landing on Feathers’ van Jija Sohn, Aleksandra Lemm & Julia Reist.
Met dank aan Stad Kortrijk.
Speeldata
With the participation of : compañeros, FMDO, Refu Interim, QACE Kortrijk, Magnolia Collective, and numerous anonymous women of Kortrijk.
With the words of Bhanu Kapil and Helene Cixou.
With the help of: Bram Coeman, Anke D’Haene, Noir Metal, Klara Rowaert, Famke Struyve, Clara Van der belen, Mathilde Villeneuve.