Het verzet van de monsterlijke identiteit
De Zuid-Koreaanse performer Kidows Kim is bedreven in mime en gefascineerd door manga en monsters. Zijn intieme creaties, zoals FUNKENSTEIN (2021) krioelen van de fantasierijke wezens. De opvolger, CUTTING MUSHROOMS, is geïnspireerd door de cyberpunkfilm Tetsuo: The Iron Man (1989) van Shinya Tsukamoto. Daarin transformeert een man in een hybride creatuur, tussen mens en metaal.
In deze performance van Kidows Kim ontmoet je opnieuw een vreemde, verwarrende verschijning. Als kijker herken je erin objecten en materialen, maar het blijft gissen naar wie je kijkt. De identiteit van Kims figuur ligt nooit vast. Ze dwaalt continu, tussen het geweld van de omgeving en Kim strategieën om daarmee om te gaan. Want wat betekent ‘zelfbehoud’ als je voortdurend transformeert?
CUTTING MUSHROOMS is een solo over het monsterlijke karakter dat de samenleving toedicht aan ambiguïteit. De transformatie van Kim is een persoonlijk verzet, vanuit een frustratie over het compromis. Stap in zijn dystopische universum … dat vooral conflicten uit de reële wereld op hun kop zet.
Combineer ‘Cutting Mushrooms’ op zaterdag 1 juli met ‘Le chant du psychophone’ van Antonia Baehr, ‘Landing on Feathers’ van Jija Sohn, Aleksandra Lemm & Julia Reist en ‘The Third Room’ van Christine De Smedt, Liza Baliasnaja & Theo Livesey.
Combineer ‘Cutting Mushrooms’ op zondag 2 juli met ‘Le chant du psychophone’ van Antonia Baehr, ‘I, Too, Overflow’ van Ève Gabriel Chabanon en ‘Landing on Feathers’ van Jija Sohn, Aleksandra Lemm & Julia Reist.
Speeldata
Conception, choreography and performance Kidows Kim
Costume design and artistic collaboration Josiane Martinho
Scenographic and artistic collaboration Hubert Crabières
Light Design and artistic collaboration Marie-Sol Kim
Artistic dialogue Ji-Min Park, Kazuki Fujita, Lucille Belland, Pauline L. Boulba, Daniel Lühmann
Co-production Centre chorégraphique national d’Orléans dans le cadre de l’accueil- studio ; ICI-CCN Montpellier – Occitanie / Pyrénées Méditerranée – Direction Christian Rizzo dans le cadre de l’accueil-studio ; La Place De La Danse Cdcn Toulouse Occitanie, Workshop Foundation, National Cultural Fund of Hungary, Life Long Burning et le Programme Creative Europe de la Commission européenne, Be my guest – réseau international pour les pratiques émergentes / Belluard Bollwerk International, Centre National de Danse – CND Pantin
With the support of the DRAC Ile-de-France for the choreographic project
Support Belluard Bollwerk International.
Residency kunstencentrum BUDA, Workspacebrussels, La Briqueterie CDCN Val de Marne, Kinosaki International Arts Center, Belluard Bollwerk International