Blog

Sprekers Ecopolis

Sholeh Rezazadeh

Sholeh Rezazadeh (1989) is schrijver en dichter. In 2015 verhuisde ze vanuit Iran naar Nederland. Binnen drie jaar na haar aankomst tekende ze een contract voor haar literaire boek.

Haar romandebuut De hemel is altijd paars (maart 2021) werd bekroond met de Debutantenprijs van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde 2022 en met de Bronzen Uil Publieksprijs 2021. Het boek bezorgde haar een nominatie voor de Libris Literatuur Prijs 2022 alsmede voor Hebban Debuutprijs 2022.

Ik ken een berg die op me wacht (sep 2023) is haar tweede roman

Asha Karami

Asha Karami werkt, naast het schrijven, als jeugdarts, yogadocent en als ringarts bij vechtsportgala’s. In 2017 debuteerde ze met haar gedichten in nY en Poëziekrant en ze sindsdien publiceerde ze in verscheidene literaire tijdschriften, waaronder Het Liegend Konijn, Terras, Revisor, Tirade, De Gids, Samplekanon en Ooteoote. Godface is haar debuutbundel. Asha Karami leerde in haar eerste zeven levensjaren vier talen; geen van allen beschouwt ze als haar moedertaal. Ze veranderde reeds drie keer van naam en ook haar geboortedatum is een complex verhaal. Haar poëzie is verkennend, open, intuïtief, zoekend, onderzoekend.

Philipp Blom

Philipp Blom (Hamburg, 1970) is historicus, romanschrijver, journalist en vertaler. Hij studeerde in Wenen en Oxford en schrijft voor tal van Britse en Duitse kranten en tijdschriften, zoals The Times Literary Supplement, The Independent, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Zeit , en voor Vrij Nederland . Bij De Bezige Bij verschenen De duizelingwekkende jaren (2009), Het verdorven genootschap (2010), Alleen de wolken (2014), Wat op het spel staat (2017), De opstand van de natuur (2017), Een Italiaanse reis (2019) en Het grote wereldtoneel (2020). In 2023 verscheen De onderwerping , over de geschiedenis van de verhouding van de mens tot de natuur.

Lisa Doeland

Lisa Doeland (1982) is filosoof. Ze is verbonden aan de Radboud Universiteit en de Universiteit van Amsterdam, waar ze onder meer doceert over ecologie, groene ideologie, het Antropoceen en de apocalyps. Ze doet promotieonderzoek naar de verschillende en vreemdsoortige manieren waarop we bespookt worden door afval en onderzoekt hoe het “afvalspook” ons dwingt om ecomoderne mythes en fantasieën, zoals recycling zonder restjes binnen een circulaire economie, te herzien. Onlangs verscheen van haar hand Apocalypsofie. Over recycling, groene groei en andere gevaarlijke fantasieën (2023). Eerder schreef ze samen met Elize de Mul en Naomi Jacobs Onszelf voorbij. Kijken naar wat we liever niet zien (2018).

Lisa Doeland in De Standaard & Trends.

Christophe Meierhans

Na zijn studies in muziekcompositie en zijn werkzaamheden als componist in het hedendaagse muzieklandschap, kwam Christophe Meierhans geleidelijk terecht in de performancekunsten. Zijn werk richt zich op radicale vormen van participatie, het vervagen van grenzen tussen fictie en realiteit en het creëren van performatieve situaties waarin acteurs en toeschouwers verantwoordelijk zijn voor wat er plaatsvindt op scène. Sinds 2019 legt hij zich, als medeoprichter van de Belgische tak van internationale milieubeweging Extinction Rebellion, grotendeels toe op activisme. Hij is mede-initiatiefnemer van “Common Wallet”, een socio-economisch experiment waarbij een aantal Brusselse kunstenaars al hun inkomens en uitgaven regelen via één bankrekening. Mélété Thanatou is zijn poging om een ecologisch bruikbare kunstpraktijk te genereren.

Marion Storm

Marion Storm (zij/haar) is een US-Amerikaanse danskunstenaar gevestigd in het Franse Montpellier met actieve samenwerkingen en gemeenschappen in New York, Philadelphia en Tucson. Haar werk neemt de vorm aan van dansprojecten, publicaties, facilitations en als performer.

Imane Karroumi | Letterzetter

Imane Karroumi (2001) won als Mechelse Deurnenaar ‘De Wondere Pluim 2013 Antwerpen’ met een filosofisch geladen kortverhaal. Na haar onvrijwillige verhuizing naar Kortrijk probeerde ze haar literaire sporen die ze in Antwerpen achterliet in West-Vlaanderen verder te zetten. Ze deed sindsdien mee aan schrijfwedstrijden, literaire evenementen en kleine theaterproducties. Momenteel is ze lid van het collectief van de Letterzetter in Kortrijk en redactielid bij Deus Ex Machina. Ze studeert wijsbegeerte in Gent.

Helena Maes | Letterzetter

Helena Maes (2004) woont in Sint-Lodewijk, Deerlijk. Ze zweeft tussen de echte en haar eigen wereld, ze brengt deze twee in connectie via haar schrijven. Naast thee en schommelen houdt ze van mythen en sprookjes uit verschillende culturen. Deze vormen regelmatig een inspiratiebron voor haar werk. Ze is het jongste lid uit het stadsdichterscollectief Letterzetter uit Kortrijk.

Martha Balthazar

Martha Balthazar (°1997) is theatermaker en schrijver. In 2021 studeerde ze af aan de opleiding Drama aan het KASK in Gent. Dit deed ze met de voorstelling Boerenpsalm, een modern boerendrama gebaseerd op een onderzoek over de landbouwsector. Daarnaast werkte ze ook als choreograaf aan de voorstelling Birds, een coproductie met Seppe Baeyens en Yassin Mrabtifi, waarin een grote groep performers de diversiteit van de stad weerspiegelde.

Martha maakt deel uit van de dansgemeenschap vzw Leon, die participatieve voorstellingen maakt in Brussel, waarin de kracht van ontmoeting en verbinding centraal staat.

Ook werkte ze als theatermaker met de jongeren van Victoria Deluxe en maakte ze daar de voorstelling onze mensen. Martha won de Emile Zola Prijs 2020 van het tijdschrift Sampol en werkt als columnist bij Knack.

Lara Staal

Lara Staal, geboren in 1984 in Zwolle in Nederland, is onderzoeker, schrijver en curator. Vanuit een toenemende interesse in het ontwikkelen van vernieuwende vormen waarbinnen dialoog en reflectie kan plaatsvinden, ontwikkelde ze in 2016 i.s.m. Jonas Staal het Congres van de Utopie. Sinds 2017 werkt ze als freelance curator in de podiumkunsten en ontwikkelde ze o.a. De Avond van de Woede (samen met rapper Gideon Everduim) en Europe on Trial (samen met mensenrechtenactivist Yoonis Osman Nuur). Naast haar werk als curator en programmamaker schrijft ze voor vakbladen als rekto:verso, Theatermaker, Mister Motley en Etcetera. Bij NTGent, waar ze huisregisseur is, ontwikkelt ze sinds seizoen 2018-2019 De Staat van, een reeks waarin ze reflecteert over fundamentele klassieke waarden. Diverse gastsprekers vanuit verschillende domeinen worden uitgenodigd een bijdrage te doen om zo collectief te reflecteren op de staat van de waarheid, het geloof, de schoonheid en rechtvaardigheid in onze samenleving vandaag de dag.

Paul Verhaeghe

Paul Verhaeghe is doctor in de klinische psychologie en emeritus-hoogleraar aan de Universiteit Gent. Daarnaast is hij praktiserend psychoanalyticus. Met Liefde in tijden van eenzaamheid (1998) brak hij door naar een algemeen en internationaal publiek. Het einde van de psychotherapie (2009), Identiteit (2012), Autoriteit (2015) en Intimiteit (2018) bereikten eveneens een groot internationaal lezerspubliek. Daarnaast publiceerde hij de essays Over normaliteit en andere afwijkingen (2019) en Houd afstand, raak me aan . In 2021 blikte hij in Wat brengt u hier? , het boek dat hij samen met Sarah Vankersschaever maakte, terug op zijn carrière. In mei 2023 verscheen Onbehagen .

Philsan Osman

Philsan Osman (zij/haar) komt uit Somalië en is een schrijfster, activiste en community builder. Ze is co-auteur van ‘Voor wie willen we zorgen? Ecofeminisme als inspiratiebron’ en studeert Afrikaanse Talen en Culturen aan de UGent. Ze werkt bij Black History Month Belgium.

Wildebras

Wildebras is een onderzoek en experiment in hoe wildspelen in een  stad kan passen. In Kortrijk & Wevelgem tovert Wildebras groenzones om tot speelterreinen en gaat we op zoek naar echte ‘wildebrassen’. Ze leren kinderen en hun ouders  via speelnamiddagen kampen bouwen, vliegers maken, miniatuurvlotten bouwen, buiten koken, buitenspeelgoed maken, etc… Ze bewijzen –  en bevechten – dat steden veel verborgen stukjes groen hebben die de ideale speelruimte vormen voor kinderen, en hun ouders.

www.wildebras.org

SHIT

Egon Schoelynck – Runa Robbroeckx – Lennert De Vroey

Egon Schoelynck, Runa Robbroeckx & Lennert De Vroey zijn snotterige schrijvers & theatermakers. Ze ontmoetten elkaar tijdens de Montignards residentie bij Monty in 2021. Ze delen een liefde voor taal en in cirkels in cirkels in cirkels gaan. Dit is hun eerste samenwerking en ze willen hun eigen neiging tot rationaliseren en het gladstrijken van alle onregelmatigheden saboteren.

local heroes

Local Heroes

Professionele, effectieve én betaalbare schermpubliciteit in Budascoop

Jouw spot op het grote doek?

Het kan! Kunstencentrum BUDA zorgt er voor dat jouw zaak of onderneming op het grote doek komt van de succesvolle stadscinema Budascoop. Dankzij een unieke samenwerking met het lokale video- en TV-productiehuis Chemisch Circus, kunnen wij je voor een erg scherpe prijs een professionele reclamespot aanbieden.

Reclameblok in Primetime

BUDA garandeert een maximale visibiliteit door het reclameblok Local Heroes uit te zenden, net vóór de hoofdfilm start. Met andere woorden: Local Heroes wordt in ‘primetime’ uitgezonden in de 3 filmzalen van Budascoop bij alle filmvertoningen (m.u.v. school- en kinderfilms).

Impact verzekerd

Adverteren op het grote scherm in de bioscoop staat garant voor impact. Je reclamespot wordt met de grootste aandacht bekeken door mensen op zoek naar kwaliteit, de mindset van de kijker is open en positief, de omstandigheden qua geluid en beeld zijn perfect en… de videospot valt niet door te spoelen.

Een jaar lang in beeld

Je stapt in voor 1 jaar en komt dus ook een jaar lang in beeld. Je logospot (ca 4 seconden) speelt 11 maanden lang (gratis!) voor elke film. Met je focusspot (ca 35 seconden) komt je zaak veel langer in beeld. Dat is je focusmaand. Die kies je zelf. En enkel die focusmaand betaal je. Per kijker die jouw spot ziet. Je betaalt dus geen vaste fee en je hebt geen grote kosten als een film het niet goed blijkt te doen. BUDA was de eerste in Vlaanderen om deze ‘kost per view’ in te voeren.

Getuigenis

Peter Vanwynsberghe van raamdecorateur Renatex: “Voor ons is ‘Local Heroes’ een concept dat écht werkt. We zijn er heel tevreden over. Het gaat om mooie publiciteit die regelmatig terugkomt bij een gericht doelpubliek. Wij voelen telkens weer een goeie respons. Mensen komen geregeld binnen met de melding dat ze ons ontdekt hebben via Local Heroes. Wij geloven in deze formule en laten onze videospot nu al verschillende jaren met veel overtuiging hernemen.” Naast Renatex groeit het aantal regelmatige klanten: Juwelen Nys, De Nachtwacht, Alaska Group, Kaffee Damast, Elektro Taelman…

Overtuig jezelf

Bekijk hier een reclameblok van ‘Local Heroes’ als voorbeeld. Ontdek de logospots van oa Alaska, De Nachtwacht, Café Damast, Van Mossel, Taelman, Nys, Lucky looks en Renatex. En bekijk de focuspost van Mex United.

Meer weten?

Neem contact op met Paul Christiaens
Paulchristiaens@telenet.be
0496 269 069

Het filmprogramma bekijken?

cinema

feminist futures

apap – FEMINIST FUTURES

Almost Summer / Feminist Futures Festival is onderdeel van apap – advancing performing arts project, een internationaal netwerk van 11 Europese culturele organisaties. apap – FEMINIST FUTURES wordt medegefinancierd door het Creative Europe Programme van de Europese Unie en streeft een ambitieuze doelstelling na: krachtige sociale veranderingen teweegbrengen door middel van kunst. Het hoofddoel van het project is het aanpakken van ongelijkheid in de hedendaagse podiumkunsten en het publiek hiervan bewust te maken.

WEBSITE APAP

Van 29 juni tot 9 juli programmeren we een festival – en een open school – met als ondertitel ‘Feminist Futures’. Het focust op een intersectionele benadering van feminisme, waarbij alle vormen van discriminatie als samenhangend worden beschouwd.

De idee van intersectionaliteit heeft de praktijk van een aantal artiesten verregaand beïnvloed. Maar ook ons werk bij BUDA en het Europese netwerk waarvan we lid zijn: apap – Feminist Futures. We bevragen in de eerste plaats onszelf, want veel staat ter discussie: de vorm en werking van onze instelling, de kaders en begeleiding die we rond kunst creëren, de behoeften en evoluties rond artistieke praktijken, de trajecten van precaire kunstenaars of gediscrimineerde publieksgroepen. Dit is een poging om ons werk in te passen in een eerlijker en duurzamer systeem, toegankelijk en gedecentraliseerd. Maar ook om stap per stap te vervellen, want het probleem reikt veel verder dan onze eigen positie.

De creaties op dit festival dragen vuur, verlangens, subversiviteit – en festiviteit – in zich. De ‘Feminist School’ wil de huidige polarisering overstijgen en kwesties rond identiteitspolitiek herwaarderen. Geen hapklare antwoorden maar dwarse gedachten, met respect voor ieders geschiedenis en gevoeligheden. We hebben, zoals de kunstenaar en feministe Carolee Schneemann zo treffend zei, “de stellige verwachting van prachtige tijden die we samen tot stand kunnen brengen.”

Meer Feminist Futures? Ontdek het programma van Theaterfestival Boulevard in ’s-Hertogenbosch, Nederland!

Boulevard

Almost Summer

Intro Almost Summer festival

Dans – film – performance – installatie – audiowandeling – party – zomertuin

Almost Summer viert de overgang naar een nieuw seizoen. Artistieke voorstellen, met verschillende vormen en materialen die voortkomen uit een eigen gevoeligheid, vermengen zich en weerspiegelen elkaar. We richten de schijnwerpers op taal: een moedertaal die je opnieuw moet leren (Muna Mussie), een taal die je identiteit verraadt en die je moet hervormen om aan de vijand te ontsnappen (Effi & Amir), een taal die je uitnodigt om te dansen (Calixto Neto) of te wandelen (Paula Diogo). De taal – van het prevelen van nieuwe klanken om een poëtische adem te vinden (Liza Baliasnaja) tot onopgeloste dialogen tussen twee verschillende wezens (Carole Perdereau) – is soms stil, om zich open te stellen voor andere vormen van communicatie, een assemblage van organische en niet-organische lichamen (Sara Manente), en om te leren hoe te zorgen (Jija Sohn en Aleksandra Lemm). De taal spreekt op verschillende manieren over de relatie tussen leven en dood: van felle discussies waarin surrealistisch en punktheater samenkomen (Inga Huld Hàkonardòttir) tot speculatieve vertellingen, in staat om de toekomst opnieuw uit te vinden (Fabrizio Terranova & Xavier Garcia-Bardon).

Als het Almost Summer festival een evenement is, dan draagt het een tijdelijkheid in zich die het overstijgt, een lange tijd van onderzoek en formele uitwerkingen door de kunstenaars vooraf, een onbekende tijd van intieme en collectieve effecten die de voorgestelde artistieke ervaringen zullen hebben op de lichamen van de toeschouwers. Het is ook het resultaat van samenwerkingen met kunstenaars die worden gesteund door Europese netwerken waar BUDA deel van uitmaakt: APAP Feminist Futures en Be SpectACTive!, dat een groep toeschouwers uitnodigt om projecten van kunstenaars die in de loop van het jaar in BUDA in residentie zijn te programmeren (Castélie Yalombo).

Almost Summer is het resultaat van een ecosysteem dat geleidelijk is opgebouwd, in de moeilijke omstandigheden van de pandemie, maar dat er toch in is geslaagd om talrijke samenwerkingsverbanden aan te gaan, met kunstenaars maar ook met partners. In de Budatoren presenteert Wit.h, die al twintig jaar samenwerkingen tot stand brengt tussen kunstenaars met en zonder lichamelijke of geestelijke beperkingen, talrijke evenementen: choreografieën van kunstobjecten, residenties en happenings (The Crip School).

Tijdens dit festival verwelkomen we ook Emptor, een groep onderzoekers en kunstenaars die de kwestie van de wettelijke eigendom van het kunstwerk aan de orde wil stellen en hun reflecties hierover in het openbaar wil presenteren – een belangrijke vraag in het kader van Outsider Art.

Het festival brengt ontmoetingen van talen, esthetische ervaringen en feestelijke momenten: een geluidswandeling, een poëtische en culinaire performance in de tuin, dans en theater in podiumzalen, in kaart gebrachte discussies, installaties, film…

Mathilde Villeneuve, artistiek directeur kunstencentrum BUDA

Honoré d’O

De installaties van Honoré d’O zijn composities van alledaagse materialen en objecten die zonder de minste technische pretentie werden gemaakt. Hij introduceert voortdurend bij toeval gevonden nieuwe objecten waarmee hij de grens tussen het dagdagelijkse en het kunstwerk onduidelijk maakt. Het toevallige opdagen van de toeschouwer en zijn of haar interactie met het werk functioneren als een vervolmaking van de installaties. De toeschouwer wordt met andere woorden deel van het werk. De installaties van Honoré d’O zijn doordrongen van een gevoel van chaos gelegen in een web van onderliggende betekenissen en verbanden waarbij de werkelijkheid voortdurend overgaat in kunst en vice versa.

Manuela Sagon

Manuela Sagon bezoekt het atelier Blu Camello in Livorno dagelijks sinds de oprichting in 1999. Haar tekeningen worden gekenmerkt door een sterke vervorming en door tekens van verschillende dikte, vaak vergezeld van een kenmerkend schrift. Manuela’s tekeningen worden ook vaak gebruikt voor redactionele publicaties, reclame en muziekcovers. Ze neemt regelmatig deel aan internationale kunstprojecten. De grafische werken van Manuela Sagona zijn opgenomen in prestigieuze collecties van de Art Brut, zoals de permanente collectie van het Centre Pompidou (Musée National d’Art Moderne) in Parijs, geschonken door de Franse verzamelaar Bruno Decharme.

Julia Krause-Harder

Julia Krause-Harder is een van de vaste kunstenaars in Atelier Goldstein. Sinds 2005 werkt zij met gepaste obsessie aan een verzameling voorwerpen met als doel alle dinosaurussen die ooit hebben kunnen bestaan in verschillende vormen na te bootsen. Daarbij baseert zij zich uitsluitend op gevonden materialen zoals ringmappen, stropdassen of kabelbinders, wat in de door en door realistische weergave van Kentrosaurus, Pterosaurus & Co. tot zeer onverwachte en humoristische terugkoppelingen met ons heden leidt. Het Atelier Goldstein in Frankfurt, waarvan Julia Krause-Harder deel uitmaakt, is een onafhankelijk kunstenaarsatelier. Sinds 2001 werken er 15 kunstenaars met een lichamelijke of geestelijke handicap op het gebied van schilderkunst, beeldhouwkunst, grafiek, fotografie en video. Zij krijgen individuele ondersteuning bij het maken van hun werk en worden geplaatst in musea, galeries en expositieruimten in Duitsland en daarbuiten.

Dijf Sanders

Multi-instrumentalist en componist David ‘Dijf’ Sanders combineert een brede mix van stijlen met een grenzeloze artistieke benadering vol multiculturele melanges. De Gentse kunstenaar heeft altijd aan verschillende projecten, samenwerkingen of producties tegelijkertijd gewerkt – de laatste tijd werkte hij samen met Warhaus, Sylvie Kreusch, Mattias De Craene’s MDC III en Wim Vandekeybus (Die Bakchen – Lasst uns tanzen), om er maar een paar te noemen – maar dat belette hem niet ook om solo-platen uit te brengen.

Nanou Vandecruys

Nanou Vandecruys leeft en werkt in Geel. Van 2014 tot en met 2018 was ze actief bij Kunsthuis Yellow. Op vandaag werkt ze invidividueel aan haar oeuvre. Haar kleurrijke, organische tekeningen balanceren constant tussen herkenbaarheid en abstractie. Het zijn gelaagde beelden in een veelheid van materialen met een rijkdom aan experiment en een uitdagende speelsheid. Veel van haar beelden komen tot stand terwijl ze naar muziek luistert. Ritmes sluipen binnen

Mauritz Verlinden

Na zijn studies beeldende kunsten, ruilt Mauritz Verlinden verf voor stof en draad. Hij kiest voluit voor de techniek van het borduren en bouwt zo zijn werk steek na steek op. Hij schildert al bordurend met de felste kleuren en gouddraad. Het trage proces van het borduren laat hem toe geen overhaaste beslissingen te nemen en het werk organisch te laten ontstaan. Zijn freestyle borduurwerk flirt tussen 2D en 3D, tussen het figuratieve en het abstracte, maar laat sowieso niemand onbewogen.

Irène Gérard

Irène Gérard woont en werkt in Vielsalm. In 2007 komt Irène Gérard terecht in La “S” Grand Atelier  – Centre d’Art Brut et Contemporain – nadat ze jarenlang in een maatwerkbedrijf werkte.  Zij manifesteert zich al snel als een originele portrettiste door de manier waarop zij haar onderwerpen indeelt. De lichamen in haar figuratief werk lijken gebroken. Het zijn als stukken die terug aan elkaar gelijmd worden. Ze doen denken aan glas-in-lood ramen ontdaan van de voegen. Elk werk vormt een eigen, persoonlijk verhaal.

Michiel De Jaeger

Michiel De Jaeger begint zijn artistieke loopbaan in Vlaanderen maar al snel voert ze hem naar Duitsland en naar Luik. Gefascineerd door de crossovers van media, kleuren, eigenschappen en invloeden, werkt hij zowel in de beeldende kunsten als in theater en dans. Michiel ontdekt zijn passie voor art brut in Atelier Goldstein in Frankfurt (D). Hij woont nu in Brussel en werkt als teken- en schilderanimator bij La “S” Grand Atelier -Centre d’Art Brut et Contemporain – in Vielsalm. Daarnaast werkt hij ook aan zijn individuele oeuvre. Momenteel realiseert hij een fotoproject over het thema openbare ruimte en eenzaamheid.

Dirk Zoete

Dirk Zoete zet zijn verbeelding in scène. Zijn denkmodellen over de wereld en de mensen presenteert hij op podia en in decors die deel uitmaken van zijn werk. Hij regisseert er wisselende taferelen met een licht absurd gezelschap van personages, dieren en hun attributen. Zowel in zijn tekeningen als in zijn ruimtelijke werken ligt de nadruk op het oppervlak: de figuren zijn er vlak, schematisch en bevolken frontale ruimtes. Ze functioneren als de tekens in Zoete’s speelse artistieke taal.

Dirk Geffers

Dirk Geffers woont in Braunschweig waar hij in het atelier Geyso20 werkt. Hij tekent, schildert, schrijft teksten, verzint namen, onderzoekt klanken, verhoudingen en perspectieven. Hij bekijkt zijn omgeving met het oog van een kunstenaar-onderzoeker. Onderwerpen komen naar hem toe en houden hem geruime tijd gevangen, totdat hij ze artistiek heeft doorgewerkt en aan iets nieuws begint.

Groentinten, vaak met een vleugje turkoois, worden gemengd, vergeleken, beoordeeld en becommentarieerd in uitvoerige, deskundige monologen over kleuren, kleurcontrasten en hun effect op persoonlijke gevoeligheden. Hij verzamelt posterpapier, kartonnen stroken, plastic verpakkingen die in de buurt komen van de door hem gewenste kleur en verwerkt ze tot loof- en naaldbomen die tot bossen worden samengevoegd.

Pol Coussement

Pol Coussement is artistiek leider, stichter, choreograaf en danser van Polydans en Passerelle. Passerelle heeft een jarenlange ervaring in het slaan van bruggen tussen hedendaagse dans en educatie. Samen met professionele choreografen gaan jongeren een inspirerende en scheppende dialoog aan. De jeugd verwerft zo artistieke competenties waardoor ze sterker in haar schoenen staat. Wendbaar en weerbaar.

Messieurs Delmotte

Messieurs Delmotte (°1967) is een Luikse kunstenaar die leeft en werkt in Brussel. Hij ensceneert situaties waarbij hij als een slap-stick personnage in de publieke ruimte beweegt en de orde op snedige wijze verstoort. Zijn oeuvre bestaat uit tekeningen, video- en fotografisch werk die te zien zijn in binnen- en buitenland.

Myriam Van Imschoot

Myriam Van Imschoot (°1969) is een Brusselse performance-kunstenares die in verschillende media werkt, met veel aandacht voor de stem. Uit haar werk spreekt een warme blik op alledaagse en collectieve processen en hun potentieel voor alternatieve verbeelding en transformatie.

Kwint Manshoven

Kwint Manshoven (°1971) is choreograaf, met een achtergrond in vormgeving. Samen met Joke Laureyns vormt hij kabinet k, een gezelschap dat zich richt op dansvoorstellingen met zowel professionele dansers als kinderen op scène.

Almost Summer

Praktische info Almost Summer / Feminist Futures Festival

OVERZICHT FESTIVAL

Download het festivalschema

Grijs: Feminist School | Geel: voorstellingen


TICKETS

Pay What You Can! Aan jou om te bepalen of de suggestieprijs past binnen jouw huidige financiële situatie of eerder niet. Kan je een hogere ticketprijs betalen? Dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen. Tickets reserveer je online via de webpagina van de voorstelling. Heb je vragen of problemen bij het boeken van je tickets? Bel dan naar 056 22 10 01 of mail info@buda.be

€0 · €5 · €10 · €15 · €20 · €25
Suggestieprijs voorstellingen → €15
Suggestieprijs Feminist School → €5

Welkom met UiTPAS op Almost Summer! Als je recht hebt op het UiTPAS kansentarief, ga je aan 20% van de suggestieprijs naar de voorstellingen. Alle voorstellingen zijn toegankelijk met de UiTPAS en groepspas. Tickets reserveren met UiTPAS kan online via de webpagina van de voorstelling. Neem zeker je UiTPAS mee op de dag van de voorstelling.

Voor amper €15 naar alle Almost Summer voorstellingen? Dat kan met het CUBO abonnement. Alle voorstellingen zijn inbegrepen in het CUBO abonnement. Meer weten?


LOCATIES & BEREIKBAARHEID

Locaties Almost Summer

Met de trein
Budascoop ligt op 10 minuten wandelen van het station in Kortrijk.
Treinuren en tickets
Route station – Budascoop

Met de fiets
Jouw fiets parkeren kan in de fietsenstalling links van de ingang van Budascoop. Er zijn lockers in Budascoop waar je je plooifiets in kwijt kan.

Met de auto
Jouw auto parkeren kan op parking Broeltorens, IJzerkaai 16 Kortrijk. Vanaf de parking is het 2 minuten wandelen naar Budascoop.

Met het vliegtuig
De dichtstbijzijnde luchthavens zijn Brussel-Zaventem, Oostende en Charleroi.

GOOGLE MAPS


ETEN & DRINKEN

In het Almost Summer café in de tuin van Broelkaai 6 (DURFBAR) kan je van donderdag tot zondag genieten van een fris drankje en een verse, veggie maaltijd door Dots and Bullets. Het is dé plaats om even tot rust te komen, bij te praten over de voorstelling, kunstenaars te ontmoeten en te dansen onder de bomen.


OVERNACHTEN

Camping
Op zaterdag 1 juli en zaterdag 8 juli kan je gratis kamperen in een gebouw dichtbij de festivallocaties. Reserveren verplicht via info@buda.be. We bezorgen je alle info na reservatie. Neem je eigen kampeergerief en tent (als je wat privacy wil) mee en geniet van de ‘full Almost Summer experience’!

The Market by Parkhotel
Graanmarkt 6, 8500 Kortrijk
Comfortabel hotel met alle basisnoden in het hart van de stad. Slechts op 7 minuten stappen van kunstencentrum BUDA en het station van Kortrijk. Prijzen vanaf €68,00 (city tax niet ingebrepen 2,20 EUR/ persoon / nacht)
Reserveren via mail: info@themarkethotel.be
website

Hotel Damier
Grote Markt 41, 8500 Kortrijk
Een charmant viersterrenhotel, gelegen op de Grote Markt in Kortrijk. Op slechts 5 minuten stappen van BUDA. Een stijlvol hotel waar de prijzen iets hoger liggen en ook sterk variëren afhankelijk van de kamer en de periode waarin je boekt.
Reserveren via mail: info@hoteldamier.be
website

Hostel Groeninghe
Passionistenlaan 1A, 8500 Kortrijk
Hostel Groeninghe is een goekopere optie. Deze hostel ligt op twintig minuten wandelen van BUDA, is basic, maar proper. Elke kamer heeft z’n eigen badkamer. Single kamers vanaf  50 EUR / nacht Twin kamers vanaf 40 EUR / nacht. Ontbijt inbegrepen.
Reserveren via mail: kortrijk@vjh.be
website


RELAXED PERFORMANCE

Bij voorstellingen met de tag ‘relaxed performance’ heten we in het bijzonder iedereen welkom die zich moeilijk in de standaard theaterconventies kan vinden. We doven het zaallicht niet volledig. Wie dat wil, kan op een spontane manier reageren op de voorstelling. Je kan probleemloos de zaal uit (om naar het toilet gaan), en wie niet op tijd in de voorstelling geraakt, kan altijd nog binnen.


ROLSTOELTOEGANKELIJKHEID

Alle voorstellingen zijn rolstoeltoegankelijk, maar sommige locaties zijn moeilijker te bereiken met een rolstoel. Wil je graag meer info over rolstoeltoegankelijkheid? Mail dan naar info@buda.be of bel naar +32 56 22 10 01. Indien gewenst, helpen we je graag ter plekke.

radio kom.post

Radio kom.post

Een gevoelig radioprogramma, live vanuit Budascoop tijdens het Almost Summer Festival in 2021, dat niet zozeer bestaat uit quotidische informatie en urgenties van “breaking news” als wel uit temporele vervormingen en tijdsduur die worden gegeven aan de herstellende gebaren van artistieke processen gekoppeld aan een politieke context.

Beluister het radioprogramma

kom.post, opgericht in januari 2009 in Berlijn, is een interdisciplinair collectief dat bestaat uit dertig internationale kunstenaars en onderzoekers. De leden van kom.post baseren hun onderzoek en acties op het proces, waarbij minder belang wordt gehecht aan de productie van een collectief werk dan aan het initiëren van een ruimte voor reflectie die creatieve ‘microgroepen’ activeert. Aangezien hun werkmethoden uiteenlopend zijn, kan elk lid het onderzoek van een ander lid of van de groep als geheel versterken, uitbreiden en/of er een tegenwicht voor vormen, volgens de principes die kom.post hoog in het vaandel dragen: de ‘uitwisseling van kennis’ en de ‘herneming’. De rollen van auteur, medewerker en toeschouwer worden voortdurend uitgewisseld, waardoor de leden continu op zoek blijven naar vormen van creatie, overdracht en artistiek delen, die in deze tijd van opgelegde afstanden nog steeds geoorloofd en zelfs noodzakelijk zijn. Kom.post is nomadisch en presenteert zijn creaties (performances, nieuwe vormen van mediatie, tentoonstellingen…) op verschillende Europese en internationale evenementen.

kunstencentrum BUDA: extra achtergrondinfo i.k.v. beleidsplan 2023-2032

Algemeen & achtergrond

Landschapstekening kunsten Kortrijk

Gemeente & stadsmonitor Vlaanderen

Media

Over de residentiewerking & compañeros – WTV/Focus (30 sept 2016)

Over de residentiewerking & werken in BUDA – WTV/focus (29 okt 2018)

Atelier De Stad/Kortrijk Congé – Canvas paswoord: ads

Participatieve voorstelling Splash – Myriam van Imschoot & Christine Desmedt (dec 2017)

Innovation Prize Cannes – cinemaatjes (2019) Focus WTV & Innovation Prize Cannes – cinemaatjes (2019) VRTNWS

Vraagstraat – Quindo-reportage (dec 2020)

BUDA-residenties 2017-2021

Overzicht residenties 2017-2021

Publicaties

Wonderful Workspace of the Future – publicatie nav 10j BUDA (2016)

Maria Gaat naar School (2017) – teaser

Verslag The Fantastic Institution – kunsten.be (31 maart 2020) & Kunstenpunt

School of Love (7 mei 2021 –  Learning Together): The beautiful tree & Julie and Estelle’s Podcast & Trust/Vertrouwen & What is love (?) & Love Places & Perfectly Imperfect

Radio Kompost (17 juni 2021 – Almost Summer)

BUDA is CO

Buda is ‘co’ met 149 organisaties

Foto’s

Verjaardagsfeestje

Je bent jarig en wil je vrienden trakteren met een zalige film? Dat kan in Budascoop! 

Telkens als er kinderfilm* is kan je op jouw verjaardag één van onze gouden cinemastoelen beklimmen, genieten van een verjaardagsmand vol lekkers en voor en na de film spelen rond onze knutselgigant de cinéMammoet. Je kan vrijblijvend kiezen tussen onderstaande verjaardagsmand, samengesteld door een lokale zaak in Kortrijk. Bij het bestellen van de verjaardagsmand, staat deze steeds klaar na de film.

*Van oktober tot en met april op zondagmiddag en de eerste woensdagmiddag van de maand, tijdens de kerstvakantie en tijdens de krokusvakantie.

Reserveren?

  • Koop jouw cinematickets online 
  • Stuur een mailtje naar info@buda.be om de verjaardagsmand te reserveren indien je dat wenst en laat hierbij ook de datum, film, voornaam jarige en het aantal personen weten. De verjaardagsmand is een kleine lekkernij per persoon, drankjes niet inbegrepen. Drankjes aankopen kan aan de bar in Budascoop.
    Let op: de bestelling dient 2 weken voor het verjaardagsfeestje doorgegeven en betaald te worden. Bij annulatie kunnen we de mand niet terugbetalen.

Verjaardagsmand (optioneel)

Malmo (€6 per persoon)
muffin, brownie, american cookie en vanillewafeltjes.

buda's filmfonds

Steun BUDA’s Filmfonds

Een sociaal fonds van filmvrienden om mensen die het wat minder hebben, méér te bieden

Kunstencentrum BUDA zet de laatste jaren bewust in op verjonging, op culturele en maatschappelijke diversiteit en op participatie. Daarbij wordt gefocust op kinderen, jongeren en gezinnen in maatschappelijk kwetsbare posities. Dat gebeurt o.a. via filmkampjes voor kinderen in armoede, filmworkshops in kansarme buurten, een filmclub voor jongeren uit jeugdzorginstellingen en een sociaal tarief voor mensen in armoede via de UiTPAS (20% van de normale prijs).

Met succes, zo blijkt. Het aantal mensen dat Budascoop bezoekt aan sociaal tarief, is in twee jaar meer dan verdubbeld. Een derde daarvan zijn kinderen.

 

Om deze werking verder te kunnen uitbouwen, richtten we BUDA’s Filmfonds op, een sociaal fonds dat moet toelaten nog méér mensen uit verschillende maatschappelijke lagen bij BUDA welkom te heten.

Concreet zoeken we jaarlijks 5 tot 10 organisaties, service clubs of bedrijven die minstens € 1.000 inbrengen en 100 filmliefhebbers die elk € 40 (of meer) doneren om mensen die het wat minder hebben, méér te bieden. Noem het BUDA’s Film Friends als je wilt, want dat is wat het is.

In ruil voor je goedheid, zorgen wij automatisch voor een fiscaal attest, waardoor je 45% van jouw bijdrage terugkrijgt via de belastingen.

OF je kiest er als organisatie, service club of bedrijf voor om (vanaf € 2.000) een jaar lang jouw logo te zien verschijnen op onze filmschermen – net voor de avondvertoningen.

Wil je een fiscaal attest? Dan stort je je gift op projectrekening BE10 0000 0000 0404 van de Koning Boudewijnstichting met volgende gestructureerde mededeling: 185/0100/01503.

Wil je als organisatie, service club of bedrijf liever je logo vermeld op onze filmschermen? Dan mail je niels.derycke@buda.be, ontvang je een factuur en stort je je sponsorbedrag (minimum € 2.000 of € 5.000 als hoofdpartner + 21% btw) op BE54 0016 0997 6997 met de vermelding zoals die op de factuur staat.

Ideaal is als organisaties, service clubs of bedrijven zich voor meerdere jaren engageren.

Met heel veel dank!

Dit is een project met de steun van het Streekfonds West-Vlaanderen, beheerd door de Koning Boudewijnstichting

kunstencentrum BUDA

Mee(r) doen

Compañeros

De compañeros zijn een testpubliek. Een groep niet-professionele toeschouwers die door onze residenten uitgenodigd worden op toonmomenten. Heel vaak is dat work in progress, af en toe een generale repetitie of avant-première. In ruil wordt aan de compañeros gevraagd om achteraf hun bevindingen met de kunstenaar te delen in een nagesprek. Dit kunnen informele gesprekken zijn, waarbij we vertrekken vanuit specifieke vragen van de kunstenaar, of gestructureerde sessies waarbij we vertrekken van de DasArts Feedback methode.

Wil je graag aansluiten bij de compañeros? Mail naar famke.struyve@buda.be


B-scene(rs)

Onze geëngageerde toeschouwers, allemaal gepassioneerd en geboeid door hedendaagse podiumkunsten, springen samen met ons in een geweldig avontuur. Zij beslissen mee over welke voorstellingen er getoond worden op het Almost Summer festival in juni en worden zo coprogrammatoren.

Uit een open call naar onze residenten stellen een aantal kunstenaars hun projecten voor. De B-scene(rs) bekijken deze voorstellen en kiezen samen twee voorstellingen die ze graag aan een breder publiek willen laten zien.

Dit initiatief kadert binnen het Europees netwerk Be SpectACTive! waarbij toeschouwers op verschillende niveaus meer betrokken worden bij onze werking.

Wil je graag aansluiten bij de B-scene(rs)? Mail naar famke.struyve@buda.be


Youngsters In Performance

YIP – Youngsters In Performance – is een traject waarbij jongeren een duik nemen in de performancewereld Samen bekijken en bespreken ze voorstellingen, volgen ze workshops en gaan ze in gesprek met kunstenaars. Momenteel werken ze mee aan het Europese project Be SpectACTive!, waarbij ze twee voorstellingen uitkiezen om te tonen op ons Almost Summer festival. Op die manier willen we hen meer betrekken bij onze werking en inspraak geven in wat bij ons op het podium getoond wordt.

Wil je graag aansluiten bij de YIP’ers? Mail naar famke.struyve@buda.be

kunstencentrum BUDA

Aanvraag residentie

Kunstencentrum BUDA zet haar YES-team, knowhow en infrastructuur in om creaties in de podiumkunsten te ondersteunen. We hosten gemiddeld een 70-tal residenties per jaar – van volledige technische residenties in de podiumzalen in Budascoop tot studiowerk of onderzoekresidenties in Budatoren.

De basisvoorwaarden die BUDA aan alle residenties biedt, zijn: het gebruik van een studio, accommodatie voor het team, en lunches tijdens weekdagen.

Toolbox voor residenties

Residentieaanvragen kunnen via residency@buda.be
Aanvragen mogen ingediend worden in het Nederlands, Frans of Engels.

Geef een antwoord op volgende vragen in de aanvraag:

  • Een korte beschrijving van het project (een paar lijnen tot max één A4)
  • Beknopte informatie over je artistieke praktijk en eerdere projecten, video-links zijn welkom (max 1 pagina)
  • Hoe kan BUDA je project steunen?
  • Wat is jouw ideale timing? Geef bij voorkeur ook al een aantal alternatieve periodes op.
  • Welk soort ruimte heb je nodig?
  • Hoeveel medewerkers werken mee en voor hoeveel personen zijn er logies nodig?

Aanvragen worden ongeveer een jaar op voorhand behandeld.

deadline 1 maart 2023 – voor residenties van maart 2024 tot en met mei 2024
deadline 1 juni 2023 – voor residenties van juni 2024 tot en met augustus 2024
deadline 1 september 2023 – voor residenties van september 2024 tot en met november 2024
deadline 1 december 2023 – voor residenties van december 2024 tot en met februari 2025

Last-minute studio-aanvragen (een tot vier weken vooraf) zijn soms mogelijk. Ook die kunnen aangevraagd worden via residency@buda.be. Graag volgende info in de aanvraag:

  • De data waarvoor je studioruimte zoekt
  • Welke soort studio je zoekt
  • Hoeveel medewerkers meewerken en of studioruimte zonder logies een optie is.

De artistieke directie van BUDA nodigen voor elke selectieronde een extern jurylid uit. (Barbara Coffy, Krystel Khoury, Julia Reist, Luanda Casella…)

BUDA’s toolbox voor residenten (zalen en studio’s, technische ondersteuning, …) vind je hier.

budatoren

Toolbox voor residenten

Kunstencentrum BUDA zet haar YES-team, knowhow en infrastructuur in om creaties in de podiumkunsten te ondersteunen. We hosten gemiddeld een 70-tal residenties per jaar – van volledige technische residenties in de podiumzalen in Budascoop tot studiowerk of onderzoekresidenties in Budatoren.

Ben je op zoek naar een repetitiestudio? Of zou je willen werken in een bedrijf, een school of de publieke ruimte? Wil je een bepaalde content uitwerken in een inhoudelijke residentie of de mogelijkheden van een publicatie aftasten? Wil je werken op de productievoorwaarden van artistieke creatie of focussen op het documenteren van je werk? We bekijken graag je vragen en de rol van BUDA in de realisatie ervan.

De basisvoorwaarden die BUDA aan alle residenties biedt, zijn: het gebruik van een studio, accommodatie voor het team, lunches tijdens weekdagen.

Residentie aanvragen

ZALEN EN STUDIO’S

In het algemeen vinden residenties plaats in de podiumzalen van Budascoop en de repetitiestudio’s van de Budatoren.

PODIUMZALEN

BUDASCOOP, ZAAL 1 (BS1)

plan 1 | plan 2

Budascoop – zaal 1 (BS1) is vooral een presentatieplek voor theater, dans en performance tijdens festivals en reguliere vertoningen, maar wordt geregeld ook ingezet als creatieplek voor grotere projecten – vaste publiekstribune met 270 zitjes

BUDASCOOP, ZAAL 2 (BS2)

plan 1 | plan 2

Budascoop – zaal 2 (BS2) wordt hoofdzakelijk gebruikt voor residenties – flexibele publiekstribune

STUDIO’S IN BUDATOREN

BUDATOREN, STUDIO 0 (BT0)

gelijksvloers | afmetingen: L 17m x W 8,5m x H 4,4m
betonnen vloer | basic ophangmogelijkheden | grote ramen aan de zijkant die uitgeven op de tuin, kunnen gebruikt worden om te laden en te lossen.

BUDATOREN, STUDIO 1 (BT1)

eerste verdieping | afmetingen: L 17m x W 8m x H 4m
houten dansparket | basic ophangmogelijkheden – weinig technische mogelijkheden | kan helemaal verduisterd worden

BUDATOREN, STUDIO 3 (BT3)

derde verdieping | afmeting: L 13m x W 8m x H 3m
houten dansparket | geen technische mogelijkheden

BUDATOREN, STUDIO 4 (BT4)

vierde verdieping | afmeting: L 10m x W 8,5m x H 3,3m
houten dansparket | geen technische mogelijkheden

BUDATOREN, STUDIO 5 (BT5)

vijfde verdieping | afmeting: L 10m x W 8,5m x H 4,9m
houten dansparket | geen technische mogelijkheden.


RESIDENTIEHUIZEN

Er zijn twee residentiehuizen met gedeelde keuken en badkamers. Logies in de residentiehuizen zijn een onderdeel van de residentie, en vaak bepalend argument in het vastleggen van de residentiekalender: we willen de beschikbare mogelijkheden zo goed mogelijk benutten.


LUNCH

Elke middag voorzien we een gratis vegetarische lunch voor residenten. Die bestaat meestal uit soep met brood en spread.


MOGELIJKHEDEN TECHNISCHE ONDERSTEUNING

  • Technische ondersteuning bij de opbouw en tijdens de residentie, inclusief het gebruik van de technische infrastructuur en middelen.
  • De bouw van (bescheiden) scenografie en objecten – met knowhow van:
    • theatermechanieken: knopen, touwen en katrollen
    • elektronica
    • metaal- en houtbewerking
    • kennis, onderzoek en advies in technische aankopen en huur
    • een netwerk aan grotere en kleinere fabrikanten van technisch materialen
  • Aanpassingen aan en customizen van technische aankopen.
  • Ondersteuning in het uitwerken en tekenen van een lichtplan.
  • Expertise in het uitbouwen van multi-media (expo’s) en locatieprojecten.
  • Video-content omzetten in digitale cinema-bestanden.
  • Expertise in (onderzoek naar) fabrikanten van (niet-technische) materialen.
  • Het uitwerken van een technische fiche.

ANDERE EXPERTISES

  • Thematische filmresearch en filmadvies
  • Advies en ondersteuning in het schrijven van (subsidie)aanvragen
  • Advies en ondersteuning in het opmaken van begrotingen
  • Breed netwerk (inhoudelijke en organisatorische linken) van partners, organisaties en administraties in stad en (EU)regio
  • Inhoudelijk ondersteuning en gesprek

TOONMOMENTEN & COMPAÑEROS

Kunstencentrum BUDA bouwde heel wat expertise op in het tonen van work in progress, generale repetities of avant-premières. Deze (informele) toonmomenten zijn een ‘tool’ die we aanbieden, en dus niet verplicht. De kunstenaar bepaalt OF en HOE er iets gepresenteerd wordt in functie van het creatieproces.

De ‘compañeros’ zijn BUDA’s testpubliek: een groep niet-professionele toeschouwers die ondertussen geoefend zijn in het geven van feedback na toonmomenten. De kunstenaar bepaalt welke soort van nagesprek er volgt; een informele babbel aan de bar, een klassiek vraaggesprek (al dan niet o.b.v. vooraf bepaalde vragen) of een gestructureerde DAS Arts feedbacksessie.


AANVRAAG RESIDENTIE

Residentie aanvragen

cubo

CUBO

Een uniek abonnement voor cultuurbouwers.

Word cultuurbouwer! Voor 20 euro per maand heb je toegang tot het podium- en filmaanbod georganiseerd door kunstencentrum BUDA en Schouwburg Kortrijk. Spotifygewijs beleef je live cultuur en je investeert bovendien mee in creatieve impactprojecten via DURF2030.

CUBO is een uniek abonnement en een primeur voor Vlaanderen!

CUBO is met bijna 700 leden een geslaagd experiment en blijft bestaan! Om de komende 2 jaar een volwaardig film- en podiumaanbod te blijven garanderen verhoogt de prijs naar €20/maand vanaf september 2023.

Word CUBO

Voordelen

  • Krijg toegang tot het filmaanbod van kunstencentrum BUDA.
  • Krijg toegang tot het podiumaanbod van kunstencentrum BUDA.
  • Krijg toegang tot het podiumaanbod van Schouwburg Kortrijk. Dit bevat het volledige podiumaanbod met uitzondering van populaire muziek en comedy.
  • Proef van meer en andere cultuurvormen en help artiesten op die manier aan meer publiek.
  • Je investeert automatisch mee in het DURFFONDS. Dit fonds ondersteunt lokale creatieve ideeën met een positieve impact op onze regio. Meer zelfs: je kiest zelf welke projecten ondersteuning krijgen.
  • Ontvang tweewekelijks een cultuurupdate in je mailbox.

Soorten CUBO

  • CUBO: je betaalt €20/maand. Je kan één zitje per voorstelling/film reserveren.
  • CUBO DUO: je betaalt €40/maand. Je kan twee aansluitende zitjes per voorstelling/ film reserveren. Dit is vooral van toepassing in Schouwburg Kortrijk. In kunstencentrum BUDA kan je ook met verschillende CUBO’s aansluitende zitjes reserveren

Je ledenpas is persoonlijk en kan je niet doorgeven.

Hoe werkt CUBO?

  • Je kan je online of telefonisch lid maken. Via een domicilie-opdracht betaal je maandelijks €20 (CUBO) of €40 (CUBO DUO).
  • Na enkele werkdagen is je abonnement actief. Vanaf dan kan je voor de voorstellingen met een CUBO-label een ticket reserveren aan €0.
  • Als je reserveert voor een voorstelling, verwachten we dat je komt.
  • We koppelen je abonnement aan je UiTPAS. Zo kunnen wij aan de avondkassa controleren of lid bent. Breng dus steeds je UiTPAS en identiteitskaart mee naar de voorstelling. Heb je geen UiTPAS? Dan maken we kosteloos een UiTPAS voor je aan.
  • Je lidmaatschap is persoonlijk. Gereserveerde tickets aan €0 kan je niet doorgeven.
  • Als cultuurbouwer gaat er 10% van je maandelijks bedrag naar het DURFFONDS. Dat gaat automatisch. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Dit fonds maakt creatieve projecten mogelijk met een positieve impact op Kortrijk en regio. Samen met alle leden van CUBO krijg je inspraak en kies je welke cultuurprojecten financiële ondersteuning krijgen.
  • Als je lid wordt, verbind je jou alvast voor drie maanden als cultuurbouwer. Daarna kan je telkens voor de 20e van de maand je abonnement opzeggen.
    Het lidmaatschap opzeggen kan telefonisch bij Ticketservice Kortrijk op het nummer 056 23 98 55. De opzeg is definitief als je een bevestiging hebt gekregen per mail.
    Bij opzegging worden alle openstaande reservaties voor voorstellingen na het einde van het lidmaatschap, beschouwd als effectieve aankoop en worden de tickets aan de normale prijs aangerekend via een factuur. 

Welke voorstellingen zijn CUBO-voorstellingen?

  • Bij iedere CUBO-voorstelling vind je dit logo. Zie je dit logo? Dan kan je jouw CUBO-ticket reserveren. 

          cubo logo

  • Het reguliere podium- en filmaanbod van kunstencentrum BUDA kan je bezoeken als CUBO-lid. Je ontdekt het programma op de website van kunstencentrum BUDA
  • Het podiumaanbod van Schouwburg Kortrijk (*behalve populaire muziek en comedy) zit vervat in CUBO. Je ontdekt het programma op de website van Schouwburg Kortrijk.
  • De voorstellingen van het NEXT festival in Kortrijk zijn CUBO-voorstellingen. Je ontdekt het programma op de website van NEXT-festival.

Hoe word je cultuurbouwer?

Om je in te schrijven doorloop je 6 stappen:

  1. Je klikt op de knop van het abonnement dat je wil aankopen.
  2. Je vult je persoonlijke gegevens in.
  3. Je vult je adresgegevens in.
  4. Je krijgt een mail om je abonnement te bevestigen.
  5. Je vult je rekeningnummer in en bevestigt de domicilie-opdracht.
  6. Je vult enkele gegevens in om je abonnement te koppelen aan je UiTPAS. 

Na het uitvoeren van de 6 stappen finaliseert Ticketservice Kortrijk je lidmaatschap. Dit kan enkele werkdagen in beslag nemen. Je krijgt een bericht van Ticketservice Kortrijk als je abonnement actief is.

Deze zaken moet je bij de hand hebben tijdens je inschrijving:

  • Je e-mailinbox staat best open.
  • Bankkaart en kaartlezer of de betaalapp van je bank.
  • Als je een UiTPAS hebt dan hou je best het kaartnummer van je UiTPAS bij de hand. Heb je geen UiTPAS of weet je niet als je een UiTPAS hebt, dan hou je jouw rijksregisternummer bij de hand.

Je kan online, telefonisch (056/23 98 55) of aan de balie (Ticketservice, Schouwburgplein 14, Kortrijk) lid worden.

Word CUBO

Hoe reserveer je een ticket?

  • Voor een cinemabezoek in Budascoop reserveer je jouw ticket via de website van kunstencentrum BUDA. Je selecteert je ticket aan het CUBO-tarief. Reserveren kan ook aan de filmkassa op de dag zelf. Breng zeker je UiTPAS en je ID mee.
  • Reserveer je ticket voor een podiumvoorstellingen via de website van kunstencentrum BUDA. Je selecteert je ticket aan het CUBO-tarief. Breng zeker je UiTPAS en je ID mee.
  • Als CUBO-lid kan je jouw Schouwburgticket aankopen via de website van Schouwburg Kortrijk. Je selecteert je ticket aan het CUBO-tarief. Reserveer je tickets voor meerdere CUBO-leden dan reserveer je best jouw tickets telefonisch of aan de balie van Ticketservice Kortrijk.
  • Vindt de CUBO-voorstelling plaats op een andere locatie (bv. Concertstudio, De Kreun,… .) dan reserveer je jouw ticket best telefonisch of aan de balie van Ticketservice Kortrijk.

Wie zit er achter CUBO?

Het nieuwe abonnement is een samenwerking tussen Schouwburg Kortrijk en kunstencentrum BUDA. DURF2030 begeleidt de projecten van het DURFFONDS. Je maandelijks bedrag wordt beheerd door de medewerkers van Ticketservice Kortrijk (=Stad Kortrijk).

Cubo is een experiment

CUBO is een experiment. Wij engageren ons om dit experiment twee jaar alle kansen te geven. Tijdens die twee jaar gaan we de werkzaamheid van het abonnement analyseren en verbeteren. Heb je zelf suggesties om het abonnement gebruiksvriendelijker te maken? Stuur ons een mailtje met je suggestie.

Ontdek het aanbod van kunstencentrum BUDA

Ontdek het aanbod van Schouwburg Kortrijk

Ontdek de lokale cultuurprojecten van DURF2030

Lees hier de algemene voorwaarden van CUBO