Blog

Schrijfwedstrijd rond klimaatracisme

Beginnende schrijvers opgelet! Vind jij ook dat er te weinig aandacht is voor de link tussen de klimaatcrisis en structureel racisme? Racisme en de ecologische crisis hebben namelijk een gemeenschappelijke oorzaak: een (neo)koloniaal kapitalistisch systeem dat zowel mensen als de planeet uitbuit om winst te maken, of zoals Jamaicaans-Britse activiste Mikaela Loach schrijft: “Klimaatrechtvaardigheid laat ons zien dat het aanpakken van de klimaatcrisis ons ook allemaal kan bevrijden.”

Oikos en Kif Kif organiseren een schrijfwedstrijd rond het thema klimaatracisme. Dus heb je een idee voor een vlammend opiniestuk, of verwoord je jouw gedachten liever in een gedicht of kortverhaal? Stuur dan vóór 18 augustus je tekst in! Op 28 september worden de winnaars bekendgemaakt op het Ecopolis-festival in Kortrijk. Zij ontvangen een geldprijs van 250 euro. Ook worden de drie winnende teksten gepubliceerd in het tijdschrift van Oikos en op het platform van Kif Kif.

Almost Summer 2024

Voorwoord Almost Summer Festival

Een rustpunt in de drukte, dat is wat Almost Summer 2024 wil zijn. We nodigen je uit samen te vertragen. Via voorstellingen, optredens en meeslepende installaties zetten we de tijd even stil.

Moderniteit en postmoderniteit hebben snelheid en versnelling in gang gezet, in het bijzonder door de uitvinding van technologische middelen die ons steeds efficiënter zouden moeten maken, terwijl veel van deze middelen ons in werkelijkheid vervreemden en de ecologische vernietiging vermenigvuldigen. Tegenover de veronderstelde onveranderlijke structurele driehoek die concurrentie, groei en versnelling combineert, stellen wij voor om een pauze in te lassen in ‘business as usual’.

In tegenstelling tot de verdichting van het heden – die ons ertoe brengt steeds meer te doen in steeds minder tijd, tot het punt van verzadiging of zelfs depressie – is dit festival een kans om te experimenteren met vertragen en onze aandacht zachtjes te heroriënteren. Elke performance, installatie en voorstelling creëert op eigen wijze een daad van symbolisch en teder verzet tegen versnelling. Het zijn allemaal uitnodigingen om te “resoneren”, om het met de woorden van  filosoof Hartmut Rosa te zeggen.

Wat kan je verwachten? We openen met een uptempo dansvoorstelling van Mooni Van Tichel die onzichtbaar geweld zichtbaar maakt. Daarna richten we onze aandacht op de meditatieve handeling van Olga de Soto, vooraleer we plaatsnemen bij een even amusante als kritische schijnveiling door Jen Rosenblit. Als de avond valt, meten Anne Lise Le Gac en haar metgezellen het heden op een andere manier door te infiltreren in een tuinfeest waar OK Radio achter de draaitafel staat. Sirah Foighel Brutmann en Eitan Efrat houden een familiegeschiedenis tegen het licht, terwijl Fernanda Silva de spots op een ondergewaardeerde punkdanseres richt. Tot slot wordt de tijd uitgerekt door de visuele vervormingen van Bruno Freire’s hypnotiserende nachtelijke dans en Lucia Palladino’s poëtische wandelingen. Op de laatste nacht laten we ons toedekken door de harmonieuze vocale installatie van Myriam Van Imschoot en Lucas van Haesbroeck.

Daarnaast maken we ruimte voor collectief denken. Wees welkom in de White Garden (naar een concept van Sara Manente), de tentoonstelling van verzamelde voorwerpen van Kortrijkzanen (Tamar Levit en Yaën S. Levi) en de gratis eco-feministische bibliotheek. Volg de dans- en performance-lezingen over de fabriek van verlangen (Norberto Llopis Segarra) of over een gemeenschap van 13e-eeuwse begijnen die feministen waren nog voor het woord bestond (Goda Palekaité en Milda Januševičiūtė). 

In onze festivaltuin kan je vertragen met een drankje, oneindig bijpraten, je persoonlijke artistieke ervaringen uitwisselen en de kunstenaars ontmoeten.

Wees welkom! 

Mathilde Villeneuve –
artistiek directeur kunstencentrum BUDA

aids assembly

Bijeenkomst: Hoe wordt dit herinnerd?

Wanneer, waar en wat is deze bijeenkomst?

Zijn we verbonden door hiv & aids?

Van 13 tot 18 juli 2024 organiseert Assemblees in België omtrent aids, archieven en kunsten een bijeenkomst in kunstencentrum BUDA (Kortrijk). Dertien personen die zich bezighouden met hiv & aids en te maken krijgen met serofobie komen samen om gesproken woord te gebruiken als archiefinstrument.

We komen samen rond de vraag “Hoe wordt dit herinnerd?”, die in reactie op dit project werd bedacht door de Londense schrijfster Juliet Jacques. We nemen deel aan queer en feministische tradities van orale culturen en vertellen elkaar onze huidige en toekomstige verhalen over aids die niet stabiel zijn maar gestoeld zijn in transitie. We nodigen jullie uit om samen met ons intieme verhalen te vertellen – zonder ander publiek of documentatie – in contrast met de hedendaagse westerse kunstpolitiek van queer visibiliteit.

Voor wie is deze bijeenkomst? En hoe worden we ontvangen?

Aanwezigheid is voorbehouden aan transfagbidyke-queer mensen en cis hetero vrouwen. Van de 13 plaatsen in de vergadering zijn er nog acht beschikbaar. De meeste plekken zijn met voorrang gereserveerd voor hiv+ mensen. Om rekening te houden met de raakvlakken van de strijd rond hiv en aids, zijn er extra plekken gereserveerd voor mensen van kleur, trans(gender) personen en lesbiennes.

Elke persoon kan overnachten in een individuele kamer en krijgt 200 euro om hun aanwezigheid te dekken en reiskosten te vergoeden. Ingrediënten voor het eten worden apart betaald door het project.

We gebruiken Engels bij groepsactiviteiten en vertalen tussendoor in andere talen wanneer dat nodig en mogelijk is. De vergaderzaal, de toiletten en sommige slaapkamers zijn rolstoeltoegankelijk, maar voor toegang tot de badkamer en het toilet in de accommodatie is hulp nodig.

Wat staat er in het programma? 

De aanwezigen worden uitgenodigd om deel te nemen aan twee groepsactiviteiten: zelforganisatie en een dagelijkse gesproken samenvatting. De zelforganisatie bestaat uit koken, schoonmaken, het plannen van ons programma, het faciliteren van groepsgesprekken en de algehele organisatie. Elke avond, tijdens de gesproken samenvatting, zal één persoon hun verhaal van de dag vertellen en in ongeveer tien minuten met de groep delen hoe die zich de afgelopen 24 uur herinnert.

Tijdens de bijeenkomst zijn er regelmatig optionele workshops: over storytelling met nixie; over de representatie van hiv en aids in de massamedia met Roberto Tovar (oprichter van Número de Serie); en over varen op een kanaal met Castillo.

De aanwezigen kunnen aan alle of slechts enkele activiteiten deelnemen.

Wie is de organisator?

“Assemblees in België omtrent aids, archieven en kunsten” is het project om in 2023 en ’24 twee intieme bijeenkomsten te organiseren tussen mensen die zich bezighouden met hiv & aids en te maken krijgen met serofobie, evenals evenementen met diverse doelgroepen. Het doel is om processen te bedenken voor het uitvoeren van projecten over aids, archieven en kunst gemaakt door en voor mensen die zich bezighouden met hiv en aids. Wij, Castillo, Emmanuel Cortés en Talya, leiden dit project vanuit onze hiv+, transfagbidyke-queer, feministische, antiracistische, materialistische, schadebeperkende en intersectionele volksgezondheidspolitiek. Het project wordt gecoproduceerd met La Bellone, Kunstencentrum BUDA, Le Delta, erg: école de recherche graphique, Flanders Arts Institute, Kaaitheater, nadine vzw, Sint Lucas Antwerpen en Viernulvier, allemaal in België.

Lees hier meer over sommige van onze activiteiten.

Hoe deelnemen?

Stuur voor 15 juni een mail naar kortrijkassembly2024@proton.me en beantwoord volgende vragen:

1) Welke naam en voornaamwoorden wil je gebruiken in de correspondentie?

2) De samenkomst loopt van 13 tot 18 juli. We moedigen je aan om zoveel mogelijk dagen aanwezig te zijn om tijd met elkaar door te brengen en banden te smeden. We denken dat vier of meer dagen ideaal zouden zijn. Desalniettemin begrijpen we hoe verschillend de beschikbaarheden en aanwezigheid kunnen zijn. Op welke data zou je aanwezig zijn?

3) We begrijpen dat te maken krijgen met hiv en aids en de impact van serofobie een veelheid aan ervaringen met zich meebrengt, geleefd door hiv+ en hiv- mensen. Die ervaringen worden gekenmerkt door de biopolitiek van aids, die gepaard gaat met homofobie, vrouwenhaat, transfobie, racisme, kolonialisme, classisme, sekswerkfobie… Aanwezigheid op de vergadering is voorbehouden aan transfagbidyke-queer mensen en cis hetero vrouwen, die zich bezighouden met hiv & aids en in aanraking komen met serofobie. Maak je deel uit van deze groep? Ja/Nee

4) We willen een groep samenstellen die voor minstens tweederde bestaat uit mensen met hiv, inclusief de organisatoren. Omdat het voor mensen met hiv moeilijker is om toegang te krijgen tot kunstinstellingen, reserveren we ten minste vijf plekken met voorrang voor mensen met hiv. Wil je je aanmelden binnen deze prioriteit? (Deze informatie wordt alleen gebruikt voor het toewijzen van ruimtes. Je e-mail wordt gelezen door een hiv+ lid van ons team en wordt verwijderd eens de reservaties zijn afgerond). Ja/Nee

5) We weten dat hiv en aids zich bevinden op het kruispunt van verschillende moeilijkheden. Met het oog op een aantal van deze kruispunten, reserveren we ten minste twee extra plaatsen met prioriteit voor mensen van kleur, trans(gender) personen en lesbiennes. Wil je je aanmelden binnen deze prioriteit? (Deze informatie wordt alleen gebruikt om kamers toe te wijzen. Je e-mail wordt verwijderd eens de reservaties zijn afgerond). Ja/Nee

6) Is er nog iets dat je ons wil laten weten over je deelname?

We zullen iedereen antwoorden voor 20 juni en gesprekken voortzetten met de geselecteerde deelnemers om hun komst te organiseren. We stellen ook een wachtlijst op.

Indien je nog andere vragen hebt voor je je aanmeldt, mag je altijd mailen naar viralmail@proton.me.

De bibliotheek van Sara Manente

Wil je graag meer lezen over vertragen, eco-feminisme of tijd? Dan raden we je deze boeken aan. Je vindt deze boeken ook terug in de bibliotheek van Sara Manente in de Budatoren.

Alba Rico, Santiago Sobre lo inconsistente y lo incompleto
Berlant, Laurent Cruel Optimism
Bridle, James Ways of Being
Dorlin, Elsa Self Defense: A Philosophy of Violence
Esposito, Roberto Immunitas: The Protection and Negation of Life
Haraway, Donna The Biopolitics of Postmodern Bodies: Constitutions of Self in Immune System Discourse
Haraway, Donna Staying with the trouble
Kipling, Rudyard The way through the woods
Hall, John & Margulis, Lynn Chimeras and Consciousness: Evolution of the Sensory Self
Lebovici, Elisabeth ce que le sida m’a fait
Lepecki, André Movement in the Pause
Peeters, Jeroen And then it got legs
Marder, Michael & Tondeur, Anaïs The Chernobyl Herbarium: Fragments of an Exploded Consciousness.
Nelson, Maggie On Freedom: Four Songs of Care and Constraint
Negarestani, Reza The Corpse Bride
Ostendorf-Rodríguez, Yasmine Mycelium Teachings and the Arts
Palladino, Lucia entrare nel bosco
Popa Alina Square of Will in Square of Love: Texts, Notes, Drawings
Reynaud Dewar, Lili My Epidemics
Rosa, Hartmut Alienation and Acceleration: Towards a Critical Theory of Late-Modern Temporality
Rosa, Hartmut Leven in tijden van versnelling. Een pleidooi voor resonantie
Sermon, Julie Morts ou Vifs. Pour une écologie des arts vivants
Serres, Michel The Parasite
Sheldrake, Merlin Entangled Life: How Fungi Make Our Worlds, Change Our Minds & Shape Our Futures
Tsing, Anna The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins
Tsing, Anna Arts of Living on a Damaged Planet
Vujanović, Ana  & Cvejić, Bojana Toward a Transindividual Self
Wall Kimmerer, Robin Braiding Sweetgrass
Webster, Jamieson Disorganization and Sex
Wilk, Elvia Death by Landscape

Het lexicon van Almost Summer, a Feminist Futures Festival

apap – advancing performing arts project is een internationaal netwerk van 11 culturele organisaties uit heel Europa. Het netwerk bestaat sinds 2000 en wordt gefinancierd door verschillende culturele programma’s van de EU. De organisaties binnen apap werken samen bij het ondersteunen van een groot aantal kunstenaars en bij het ontwikkelen van nieuwe formats die een weerslag zijn van veranderende artistieke praktijken en behoeften door de jaren heen. Het nieuwe project apap – FEMINIST FUTURES (2020-2024) beoogt een nog ambitieuzere onderneming: krachtige sociale veranderingen initiëren door middel van kunst. Het hoofddoel van het project is om ongelijkheid in de hedendaagse podiumkunsten aan te pakken. Daarbij wordt gebruikgemaakt van het gedachtegoed dat geconsolideerd wordt door de term intersectioneel feminisme om concrete structurele antwoorden te vinden en een publiek bewustzijn te creëren. 

Een begijnhof is een wooncomplex, meestal omgeven door muren of hekken, waar begijnen (vrome vrouwen die geen kloosterlingen waren maar wel een gelofte van kuisheid aflegden en zich aan een religieus leven wijdden) samenwoonden in afzonderlijke huizen. De eerste begijnhoven duiken op in de 12e eeuw. Het begijnhof fungeerde als een gemeenschap voor deze vrouwen, waar ze gezamenlijk gebedsdiensten hielden en een religieus leven leidden. Begijnhoven werden vaak gesticht met steun van lokale autoriteiten of kerkelijke instellingen en boden begijnen bescherming en ondersteuning in ruil voor hun religieuze toewijding.

Eco-feminisme is een filosofische en politieke benadering die de onderlinge verbondenheid tussen de onderdrukking van vrouwen en de vernietiging van de natuur benadrukt. Het richt zich op de analyse van machtsstructuren die zowel genderongelijkheid als milieuschade bevorderen, en pleit voor sociale rechtvaardigheid en ecologische duurzaamheid. Eco-feminisme benadrukt een zorg-ethiek die gebaseerd is op waarden als samenwerking, verbondenheid en respect voor het leven in al zijn vormen. Deze benadering staat in contrast met een cultuur gebaseerd op overheersing, competitie en exploitatie.

Feminisme is een sociale en politieke beweging die streeft naar gelijke rechten, kansen en behandeling van mensen ongeacht hun gender. Het richt zich op het bestrijden van genderongelijkheid en discriminatie tegen vrouwen, en het bevorderen van gendergelijkheid in verschillende aspecten van het leven, zoals politiek, economie, onderwijs en sociale interacties.

Resonantie is een concept dat wordt gebruikt door de Duitse socioloog Hartmut Rosa in zijn werk over sociale theorie en moderniteit. In zijn benadering beschrijft resonantie de relatie tussen individuen en de wereld om hen heen. Het draait om het idee van een diepgaande, positieve en harmonieuze verbinding tussen een persoon en diens activiteiten, relaties en omgeving. Dit gebeurt wanneer een individu zich volledig betrokken voelt en een gevoel van vervulling ervaart.

Sara Manente

In gesprek met Sara Manente

Sara Manente geeft met haar White Garden een heel nieuwe invulling aan onze feministische school. Mathilde Villeneuve ging met haar in gesprek over haar vroeger werk en de filosofie achter White Garden.

Wat kan je vertellen over je onderzoek naar fermentatie?

Sinds zes jaar ligt de focus van mijn artistieke praktijk op de link tussen levende kunst en levende culturen. Ik ben begonnen met een onderzoek genaamd ‘Wicked technologies / Wild fermentation’, gebaseerd op drie pijlers: dieper in eco-feministische theorieën duiken, verschillende fermentatietechnieken leren en mijn danspraktijk voortzetten in parallel met muzikale experimenten. Ik was geïnteresseerd in vrouwelijke wetenschappers die op microbiologisch niveau nadenken over hoe lichamen worden gevormd en hoe ze met elkaar in relatie staan. Ik moet toegeven dat ik op dat moment zwanger was en onder de indruk van de fysieke transformatie die je dan als vrouw doormaakt. Doordat ik meer thuis was dan ervoor, wou ik zoveel mogelijk leren. De Engels-Australische feministische wetenschapper Sara Ahmed besteedt in Queer phenomenology aandacht aan de tafel waaraan geschreven wordt. In mijn geval was dat mijn keukentafel.

Wat betekent eco-feminisme voor jou? 

Ik ben geen expert en ook geen academicus. Ik benoem mijn werk meestal niet als feministisch uit angst de term te misbruiken en er een label van te maken. Maar ik zou zeggen dat eco-feminisme* een manier is om aan te geven dat we als mensen deel uitmaken van een ecosysteem, en tegelijk ook een ecosysteem zijn. 

Ik ben verschillende auteurs en theorieën tegengekomen die verbanden leggen tussen bacteriën en de markt, darmdepressie en feminisme, of politiek en compost. Ik ben sterk geïnteresseerd in de Amerikaanse microbiologe Lynn Margulis die vraagtekens zet bij de manier waarop het Darwinisme later werd gereduceerd tot de idee van ‘survival of the fittest’. Dit gaat uit van een lineaire en competitieve evolutie van de soorten, met vertakkingen die alleen de dominantste soorten laten overleven. Margulis gaat echter uit van een wisselwerking en benadrukt het belang van samenwerking tussen soorten en organismen van verschillende koninkrijken.

Eco-feminisme, antropologie en wetenschap (met name microbiologie) helpt ons niet alleen vrouwen in relatie tot anderen te zien, maar ook de mens. Het stelt onze visie op vrouw/man, voortplanting, concurrentie en het onderscheid tussen individuen en soorten ter discussie. Eco-feminisme kijkt kritisch naar het individuele. Omdat een individu nooit helemaal alleen en autonoom is, zet het ons aan om ons meer te focussen op de relatie met de omgeving en andere soorten dan enkel en alleen op het individu.

Hoe ben je vanuit dit onderzoek bij het concept van de ROT garden terechtgekomen?

Op dat moment (2019) deed ik onderzoek in a.pass (advanced performance and scenography studies) in Brussel en was ik in residentie bij Constant vzw en enkele andere kunstinstellingen waaronder BUDA. Als onderdeel van de Cycle 1/a.pass Research Center werd me na 2 jaar voorgesteld om een publicatie te maken, meer bepaald een ‘performatieve publicatie’. ‘Publiek’ staat voor de toeschouwers, maar ook publieke sfeer, waarbij publiceren wordt gezien als een manier om iets ‘publiek te maken’. 

Ik kwam op het idee om een glossy magazine over fermentatie te maken. Ten eerste omdat ik kombuchaleer kweekte en met twee chef-koks, Ferran Mesa Turó en Eriks Ashmanis, een fermentatielaboratorium ben gestart. Ten tweede omdat een glossy magazine een goed formaat was om de lezer op een speelse manier te prikkelen met recepten, advies, (nep)advertenties en uitnodigende beelden. Ik hou van het zintuiglijke aspect van een tijdschrift en de ontspannen lectuur die het biedt, in tegenstelling tot een theoretisch boek. Het vult de kleine momentjes tussendoor op en heeft de mogelijkheid om op een indirecte manier onze gedachten te besmetten. 

Omdat ik besefte dat mijn onderzoek zich afspeelde in een ecosysteem van praktijken en mensen om me heen, wilde ik alles verzamelen in dezelfde publicatie en een genealogische kaart tekenen op basis van geografische nabijheid (de collega’s van het onderzoekscentrum), maar ook conceptuele nabijheid (mensen die werken met fermentatie, voeding, somatische praktijken).

Vandaag bestaan er 2 edities van ROT. De tweede editie richt zich op de kwestie van immuniteit. Een tijdschrift heeft een rigide format dat een gefragmenteerde en verrassende verzameling van verschillende theoretische en artistieke praktijken mogelijk maakt. De dramaturgie van het tijdschrift is altijd zorgvuldig doordacht.

Na het delen van je onderzoek via het magazine, heb je een project ontwikkeld met de naam ROT Garden. 

Ja. De eerste ROT Garden vond plaats tijdens Almost Summer 2021. Het was een gelegenheid om enkele performances te presenteren, concepten en ideeën die al aanwezig waren in het magazine verder te ontwikkelen. Ik hou van het idee van een installatie die kan worden benaderd als een levend organisme. Ik kies ervoor om het beeld van een tuin te gebruiken vanwege wat het oproept: concentratie, tijd voor jezelf, omringd zijn door levende dingen, zaadjes planten, laten groeien…. Een tuin volgt een ritme van biologische levensprocessen. In BUDA was de ROT Garden samengesteld uit elementen met een verschillende duur en insteek. Zo was er een permanente zintuiglijke installatie, waren er performances op vaste tijdstippen en was er ruimte voor theoretische momenten.

Eigenlijk is het verbinden van theorie en praktijk, geest en lichaam, het kenmerk van je werk. 

Ik veronderstel van wel, waarschijnlijk vanwege mijn opleiding. Ik heb nooit voltijds aan een kunstacademie gestudeerd, op een jaar beeldende kunst na om daarna de post masteropleiding te volgen bij a.pass. Daarvoor studeerde ik semiotiek en communicatiewetenschappen en schreef ik mijn thesis over semiotiek en dans. Ik dans al sinds mijn vier jaar, maar ik zou me nooit alleen daarop kunnen toeleggen.

Wat gebeurde er na de ROT Garden in BUDA?

Ik was kunstenaar in residentie in Wiels, een centrum voor hedendaagse kunst in Brussel. Voor het eerst had ik het verlangen om iets te maken dat minder vluchtig was dan performance of schrijven. Ik wou ruimtelijk werken, zoals sculpturen en installaties als lichamen. Ik ontdekte de bevreemdende, mysterieuze en spannende wereld van paddenstoelen. Sommige eigenschappen van paddenstoelen komen altijd terug: hun vermogen om bomen te laten communiceren, om verschillende delen van een systeem met elkaar te verbinden en daardoor een soort immuunsysteem voor de bodem te zijn. Andere eigenschappen zijn minder bekend. Zo is er mycoremediatie of zwamfiltratie: het inzetten van paddenstoelen als filters om de bodem te ontgiften. Ze beschikken over een enorme veerkracht, want ze kunnen groeien in rampomgevingen (zoals na een kernexplosie). Ze vertegenwoordigen een mogelijk toekomstig bouwmateriaal, een alternatief voor plastic en cement. En last but not least: ze hebben therapeutische eigenschappen voor het menselijke brein.

Paddenstoelen zijn een van de oudste soorten op aarde. Ze zijn plantaardig noch dierlijk. Net als de mens moeten ze eten om te groeien; in tegenstelling tot planten zijn ze niet in staat tot fotosynthese. Ze hebben een metabolisme met een soort binnenstebuiten gekeerde maag en ze hebben ook verschillende manieren om zich voort te planten: zowel seksueel als ongeslachtelijk.

In The Mushroom at The End of The World vertelt de Chinees-Amerikaanse antropologe Anna Tsing vanuit een biologische, economische en politieke benadering over het vermogen van bepaalde paddenstoelen om te groeien in zeer moeilijke omgevingen, de verschillende gemeenschappen van Matsutake-verzamelaars en commerciële handelaars, en de gevolgen van ‘het verderf van het kapitalisme’. Ik ben erg geïnteresseerd in brokstukken als een proces, iets dat in transitie is en ons perspectief op verleden, heden en toekomst kan veranderen. Het is frappant om je voor te stellen dat alles wat we doen en produceren uiteindelijk afval en puin wordt! Anna Tsing laat ons een mogelijke wereld na het kapitalisme voorstellen. Net als Donna Haraway is ze in die zin heel inspirerend.

De wereld van de mycologie is in die zin ook interessant vanwege de relatie tussen de academische wereld en autodidactische mycologen die dicht bij de hackerscultuur staan als het gaat over de manier waarop kennis wordt overgedragen. 

Onlangs vroeg iemand me weer “Wat is mycelium? Hoe kun je het definiëren?” Het mycelium is een membraan, een massa verweven witte filamenten (hyphen) die een netwerk vormen van elektrische signalen (informatie), water, voedingsstoffen… Een bindweefsel.

Tot slot is het interessant om te vermelden dat mycelium betrokken is bij processen van composteren, warmte genereren, transformeren, besmetten, en het doet dat met een soort ritmestoornissen: soms een langzame, stille ondergroei, en soms meer intense ontwikkelingen met vruchten die heel snel groeien. En soms gaat het in winterslaap en komt het slechts onder specifieke omstandigheden weer tot leven. 

Na het tijdschrift en de ROT Garden ontwikkelde je obsessie met schimmels zich verder tot een performance genaamd MOLD dat op Almost Summer Festival 2022 bij BUDA in première ging. 

Ik vertrok vanuit de dubbele betekenis van het woord “mold”: een soort schimmel en de structuur die gebruikt wordt om een specifieke vorm aan een materiaal te geven, een mal. Eén woord omvat twee betekenissen: spontane wildgroei en iets benutten.

Deze twee definities van MOLD zijn voor mij niet tegenstrijdig, maar bestaan naast elkaar. Ons lichaam wordt gedefinieerd door een structuur (botten) en een membraan (huid), maar ook door vloeistoffen en bacteriën (bloed, darmen). Op sociaal en psychologisch vlak onderscheiden individuen zich in relatie tot anderen. Zo wordt een gemeenschap opgebouwd.

Om met deze dubbele betekenis te werken, had ik verschillende beelden in gedachten. Tijdens mijn residentie in Wiels wilde ik bijvoorbeeld bondage op paddenstoelen doen. Ik maakte eerder een harnas met kombuchahuid (in samenwerking met Günbike Erdemir en Inju Kaboom) en de grafisch ontwerpster van ROT – Deborah Robbiano – studeerde op dat moment radicale mycologie bij Peter McCoy.** Dit soort toevalligheden zijn nogal belangrijk in mijn projecten, die zich vaak vertakken in verschillende samenstellingen van mensen, plaatsen en materialen. Het mycelium groeide eerst in de tuin van Deborah en daarna in mijn atelier waar verschillende delen op onvoorziene manieren samenvloeiden. Om ze op te hangen gebruikte ik knopen uit de Japanse traditie van shibari (een soort bondagetechniek). Bij deze aanpak zijn verschillende actoren betrokken: ideeën, mensen, vaardigheden, toeval. Eigenlijk niet zo verschillend van het maken van een performance.

Na de creatie van MOLD ben je doorgegaan met de ontwikkeling van de “tuin”, in verschillende contexten. De laatste zal plaatsvinden in BUDA tijdens het Almost Summer Festival.

Ik heb een kleur gegeven aan elk van de 3 tuinen die gerelateerd zijn aan ROT 01, als een kleurenfilter die een stemming en een curatoriële richting zou geven in relatie tot de instellingen waar het gepresenteerd wordt. Bijvoorbeeld, Far in Nyon past principes van permacultuur toe op de culturele instelling met een positieve benadering van ecologie. Voor hen creëerde ik een Green Garden. In het Brusselse Kaaitheater keek ik naar de bijdragen die zich eerder richten op doemscenario’s en sci-fi, kunstenaars met een niet zo optimistische benadering: dit alles kreeg vorm in de Black Garden. In Kortrijk voelde ik vanuit de instelling de wens om me in te bedden en nieuwe relaties te vinden met de inwoners van de stad. Denkend aan de manier waarop mycelium groeit – als een weefsel dat dingen verbindt en bij elkaar houdt – dat meestal wit is en zich ondergronds bevindt, de communicatie onderhoudt, mineralen uitwisselt, elektrische informatie geeft etc. Daarom heb ik besloten om het de White Garden te dopen. Ik heb gezocht naar kunstenaars die hebben bijgedragen aan het tweede ROT magazine en die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in het werken aan deze versie.

Dit interview werd afgenomen in het kader van Almost Summer, a Feminist Futures Festival 2024.

*Het ecofeminisme, dat feminisme en milieuactivisme samenbrengt, stelt dat de overheersing van vrouwen en de aantasting van het milieu gevolgen zijn van patriarchaat en kapitalisme. 

**Peter McCoy is mede-oprichter van Radical Mycology, een gemeenschapsorganisatie en beweging die mensen leert hoe ze eenvoudig met paddenstoelen kunnen werken voor persoonlijke, maatschappelijke en ecologische veerkracht.

Gezocht: voorwerpen met een verhaal

Welke spullen verzamel je in een mensenleven? Kunstenaarsduo Tamar Levit en Yaën S. Levi onderzoeken de praktijk van het verzamelen en opslaan. Daarvoor zijn ze op zoek naar Kortrijkzanen met een indrukwekkende verzameling of een speciale band met een of meerdere voorwerpen.

Heb jij een voorwerp waar een persoonlijke anekdote aan vasthangt, een verzameling waar je vol passie over kan vertellen of een gewoon een huis vol waardevolle spullen die je nooit wil wegdoen? Laat het dan weten door een mail te sturen naar alieke@buda.be en wie weet brengen Tamar en Yaën jou snel een bezoekje. Al deze levensverhalen en getuigenissen zullen samen een installatie vormen tijdens het Almost Summer Festival.

(Beide artiesten zijn Engelstalig. Het is handig als je zelf Engels praat of als er iemand bij is die kan vertalen. Indien dit echt niet mogelijk is, kan er ook iemand van BUDA bij zijn om te vertalen.)

BUDA cinemazaal

Leg BUDA onder de kerstboom

Elk jaar neem je je voor om vroeger te starten met het kopen van je kerstcadeaus en elk jaar moet je toch op het laatste nippertje nog iets zoeken. We kennen het en presenteren je daarom graag onze BUDA cadeautips.

CUBO

Vergelijk CUBO een beetje met Netflix en Spotify, maar dan live. Voor €20 per maand heb je toegang tot het podium- en filmaanbod georganiseerd door kunstencentrum BUDA en Schouwburg Kortrijk. CUBO is een uniek abonnement en een primeur voor Vlaanderen! Daarenboven ondersteun je met dit cadeau creatieve cultuurprojecten in Kortrijk.

Je geeft een waardebon van 6 maanden cadeau. Bestellen doe je via onze partner Schouwburg Kortrijk. Na de betaling krijg je de waardebon meteen in je mailbox. De ontvanger kiest zelf wanneer de bon wordt geactiveerd. Je kan de cadeaubon ook ophalen in Ticketservice Kortrijk tijdens de openingsuren.

Monopoly Kortrijk

Voor de competitiebeesten raden we de speciale editie Monopoly Kortrijk aan. Bezoek het Buda-eiland, koop kunstencentrum BUDA, bouw een hotel op de Oude Leieboorden, laat je geld rollen in K in Kortrijk of trakteer je vrienden tijdens de Sinksenfeesten. Deze Monopoly-editie neemt je mee naar al het moois dat Kortrijk te bieden heeft.

Het gezelschapsspel is aan de filmkassa te koop voor €39,95. Deze kan niet worden opgestuurd.

Cadeaubon

Ideaal voor als je op zoek bent naar een klein cadeautje voor die Secret Santa met vrienden of familie! Voor €10 schenk je iemand een avond cinemaplezier. Voor 65+ heb je al een cadeaubon voor €8 en voor kinderfilms en personen jonger dan 26 is het slechts €6.

Een cadeaubon kan je kopen aan de filmkassa of in onze kantoren in BK6 (enkel tijdens openingsuren). Wij voorzien een mooie envelop gemaakt van oude filmposters.

Tienbeurtenkaart

Mag het al eens wat meer zijn? Ga dan voor een 10-beurtenkaart van €80.

Een tienbeurtenkaart kan je kopen aan de filmkassa of in onze kantoren in BK6 (enkel tijdens openingsuren). Wij voorzien een mooie envelop gemaakt van oude filmposters.

Local heroes

Lingerie BRA wint 1 jaar publiciteit in Budascoop

Kunstencentrum BUDA lanceerde begin oktober i.s.m. Stad Kortrijk een wedstrijd om een lokale Kortrijkse handelaar uitgebreid in de spotlights te zetten. De winnaar van de wedstrijd ‘Local Heroes’ geniet een jaar lang van gratis publiciteit in de stadscinema Budascoop. Lingerie BRA werd geloot als gelukkige.

In totaal namen 31 Kortrijkse handelaars deel aan de wedstrijd. Eén van de voorwaarden was dat de handelaars aangesloten moesten zijn bij Kortrijk Cadeaubon. Daarnaast moesten de kandidaten een motivatie insturen op 3 vragen rond het shoppinggebeuren in Kortrijk om geloot te kunnen worden als winnaar. Uiteindelijk werd Lingerie BRA, gevestigd in Steenpoort 15, de gelukkige winnaar.

Eleen Vandenberghe, uitbaatster van Lingerie BRA, was compleet verrast. “Ik dacht eigenlijk dat de wedstrijd al voorbij was, en vermits ik niets hoorde ging ik er van uit dat iemand anders won. Maar ik ben superblij! Ik ben namelijk erg overtuigd van de voordelen die ‘Local Heroes’ kan bieden om mijn zaak zichtbaarder te maken. En bovendien moedigt de schermpubliciteit van BUDA klanten aan om lokaal te winkelen. Dat kan alleen maar leiden tot méér klanten. En als ze tevreden zijn, komen die natuurlijk terug.”

Kristof Jonckheere, directeur van BUDA: “Veel van de lokale ondernemers die de voorbije jaren intekenden op deze schermpubliciteit, blijven hun contract verlengen. Ik denk b.v. aan Renatex, De Nachtwacht, Kaffee Damast of Juwelen Nys. Blijkbaar krijgen ze een goede respons op het feit dat ze een jaar lang vóór elke film in Budascoop te zien zijn. Dat is ook niet verwonderlijk: we hebben een publiek dat houdt van kwaliteit, de toeschouwers zijn relaxed op het moment dat ze gaan zitten én zien de publiciteit van plaatselijke handelaars in optimale beeld- en geluidskwaliteit. Daar zorgt het Kortrijkse, professionele TV-productiehuis Chemisch Circus voor. En Eleen mag als winnares zelf kiezen welke maand ze uitgebreid aan bod komt in onze ‘Local Heroes’.”

Eleen: “Zonder twijfelen kies ik voor januari. Die maand biedt namelijk solden, maar is ook hét moment waarop we onze nieuwe collectie voorstellen. Dat zijn al twéé goeie redenen om te komen.”

Schepen van ondernemen en middenstand Wouter Allijns (Open VLD): “Ik ben blij dat zoveel handelaars deelnamen aan de wedstrijd. Het toont dat iedereen op zoek is naar nieuwe manieren om hun zaak in the spotlights te zetten. Het feit dat BUDA een formule uitwerkte voor lokale ondernemers en retailbedrijven, en niet voor ketens of multinationals, getuigt van durf én van innovatie. Maar dat rendeert, blijkbaar. We wensen Eleen in elk geval alle succes met de extra publiciteit.”

Local heroes

Win 1 jaar schermpubliciteit voor jouw handelszaak in Budascoop!

Kunstencentrum BUDA lanceert i.s.m. Stad Kortrijk een wedstrijd om een lokale Kortrijkse handelaar uitgebreid in de spotlights te zetten. De winnaar van de wedstrijd ‘Local Heroes’ geniet 1 jaar lang van gratis publiciteit in de stadscinema Budascoop. Zonder twijfel verhoog je als ‘Local Hero’ je naamsbekendheid in de regio. De prijs (t.w.v. €3.750) omvat de opname van een professionele reclamespot door TV-productiehuis Chemisch Circus + 1 maand vertoning van die spot + 11 maand schermaanwezigheid vóór elke filmvertoning.

Klinkt als muziek in de oren? Schrijf je dan onderaan deze pagina in voor 15/11/23 – 23:59 en doe mee!

Meer info over Local Heroes vind je hier.

Deelnamevoorwaarden:

  • Je baat een fysieke handelszaak uit in Groot-Kortrijk. Jouw vestiging is correct geregistreerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
  • Je voldoet aan alle wettelijke verplichtingen voor het uitbaten van die handelszaak.
  • Je bent aangesloten bij de Kortrijk Cadeaubon.

Kandidaturen die voorzien zijn van uitgebreide motivering maken kans om geloot te worden als winnaar.

  • Kortrijk Shoppingstad: Hoe zet jij Kortrijk mee op de kaart als shoppingstad?
  • Cadeaubon Kortrijk: Waarom ben jij een ambassadeur van de Kortrijk Cadeaubon? Wat is de meerwaarde van de Kortrijk Cadeaubon voor jouw handelszaak?
  • Local Heroes: Welke meerwaarde zou het adverteren via Local Heroes bieden voor jouw handelszaak?

WEDSTRIJDREGLEMENT

IK DOE MEE!

Sprekers Ecopolis

Sholeh Rezazadeh

Sholeh Rezazadeh (1989) is schrijver en dichter. In 2015 verhuisde ze vanuit Iran naar Nederland. Binnen drie jaar na haar aankomst tekende ze een contract voor haar literaire boek.

Haar romandebuut De hemel is altijd paars (maart 2021) werd bekroond met de Debutantenprijs van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde 2022 en met de Bronzen Uil Publieksprijs 2021. Het boek bezorgde haar een nominatie voor de Libris Literatuur Prijs 2022 alsmede voor Hebban Debuutprijs 2022.

Ik ken een berg die op me wacht (sep 2023) is haar tweede roman

Asha Karami

Asha Karami werkt, naast het schrijven, als jeugdarts, yogadocent en als ringarts bij vechtsportgala’s. In 2017 debuteerde ze met haar gedichten in nY en Poëziekrant en ze sindsdien publiceerde ze in verscheidene literaire tijdschriften, waaronder Het Liegend Konijn, Terras, Revisor, Tirade, De Gids, Samplekanon en Ooteoote. Godface is haar debuutbundel. Asha Karami leerde in haar eerste zeven levensjaren vier talen; geen van allen beschouwt ze als haar moedertaal. Ze veranderde reeds drie keer van naam en ook haar geboortedatum is een complex verhaal. Haar poëzie is verkennend, open, intuïtief, zoekend, onderzoekend.

Philipp Blom

Philipp Blom (Hamburg, 1970) is historicus, romanschrijver, journalist en vertaler. Hij studeerde in Wenen en Oxford en schrijft voor tal van Britse en Duitse kranten en tijdschriften, zoals The Times Literary Supplement, The Independent, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Zeit , en voor Vrij Nederland . Bij De Bezige Bij verschenen De duizelingwekkende jaren (2009), Het verdorven genootschap (2010), Alleen de wolken (2014), Wat op het spel staat (2017), De opstand van de natuur (2017), Een Italiaanse reis (2019) en Het grote wereldtoneel (2020). In 2023 verscheen De onderwerping , over de geschiedenis van de verhouding van de mens tot de natuur.

Lisa Doeland

Lisa Doeland (1982) is filosoof. Ze is verbonden aan de Radboud Universiteit en de Universiteit van Amsterdam, waar ze onder meer doceert over ecologie, groene ideologie, het Antropoceen en de apocalyps. Ze doet promotieonderzoek naar de verschillende en vreemdsoortige manieren waarop we bespookt worden door afval en onderzoekt hoe het “afvalspook” ons dwingt om ecomoderne mythes en fantasieën, zoals recycling zonder restjes binnen een circulaire economie, te herzien. Onlangs verscheen van haar hand Apocalypsofie. Over recycling, groene groei en andere gevaarlijke fantasieën (2023). Eerder schreef ze samen met Elize de Mul en Naomi Jacobs Onszelf voorbij. Kijken naar wat we liever niet zien (2018).

Lisa Doeland in De Standaard & Trends.

Christophe Meierhans

Na zijn studies in muziekcompositie en zijn werkzaamheden als componist in het hedendaagse muzieklandschap, kwam Christophe Meierhans geleidelijk terecht in de performancekunsten. Zijn werk richt zich op radicale vormen van participatie, het vervagen van grenzen tussen fictie en realiteit en het creëren van performatieve situaties waarin acteurs en toeschouwers verantwoordelijk zijn voor wat er plaatsvindt op scène. Sinds 2019 legt hij zich, als medeoprichter van de Belgische tak van internationale milieubeweging Extinction Rebellion, grotendeels toe op activisme. Hij is mede-initiatiefnemer van “Common Wallet”, een socio-economisch experiment waarbij een aantal Brusselse kunstenaars al hun inkomens en uitgaven regelen via één bankrekening. Mélété Thanatou is zijn poging om een ecologisch bruikbare kunstpraktijk te genereren.

Marion Storm

Marion Storm (zij/haar) is een US-Amerikaanse danskunstenaar gevestigd in het Franse Montpellier met actieve samenwerkingen en gemeenschappen in New York, Philadelphia en Tucson. Haar werk neemt de vorm aan van dansprojecten, publicaties, facilitations en als performer.

Imane Karroumi | Letterzetter

Imane Karroumi (2001) won als Mechelse Deurnenaar ‘De Wondere Pluim 2013 Antwerpen’ met een filosofisch geladen kortverhaal. Na haar onvrijwillige verhuizing naar Kortrijk probeerde ze haar literaire sporen die ze in Antwerpen achterliet in West-Vlaanderen verder te zetten. Ze deed sindsdien mee aan schrijfwedstrijden, literaire evenementen en kleine theaterproducties. Momenteel is ze lid van het collectief van de Letterzetter in Kortrijk en redactielid bij Deus Ex Machina. Ze studeert wijsbegeerte in Gent.

Helena Maes | Letterzetter

Helena Maes (2004) woont in Sint-Lodewijk, Deerlijk. Ze zweeft tussen de echte en haar eigen wereld, ze brengt deze twee in connectie via haar schrijven. Naast thee en schommelen houdt ze van mythen en sprookjes uit verschillende culturen. Deze vormen regelmatig een inspiratiebron voor haar werk. Ze is het jongste lid uit het stadsdichterscollectief Letterzetter uit Kortrijk.

Martha Balthazar

Martha Balthazar (°1997) is theatermaker en schrijver. In 2021 studeerde ze af aan de opleiding Drama aan het KASK in Gent. Dit deed ze met de voorstelling Boerenpsalm, een modern boerendrama gebaseerd op een onderzoek over de landbouwsector. Daarnaast werkte ze ook als choreograaf aan de voorstelling Birds, een coproductie met Seppe Baeyens en Yassin Mrabtifi, waarin een grote groep performers de diversiteit van de stad weerspiegelde.

Martha maakt deel uit van de dansgemeenschap vzw Leon, die participatieve voorstellingen maakt in Brussel, waarin de kracht van ontmoeting en verbinding centraal staat.

Ook werkte ze als theatermaker met de jongeren van Victoria Deluxe en maakte ze daar de voorstelling onze mensen. Martha won de Emile Zola Prijs 2020 van het tijdschrift Sampol en werkt als columnist bij Knack.

Lara Staal

Lara Staal, geboren in 1984 in Zwolle in Nederland, is onderzoeker, schrijver en curator. Vanuit een toenemende interesse in het ontwikkelen van vernieuwende vormen waarbinnen dialoog en reflectie kan plaatsvinden, ontwikkelde ze in 2016 i.s.m. Jonas Staal het Congres van de Utopie. Sinds 2017 werkt ze als freelance curator in de podiumkunsten en ontwikkelde ze o.a. De Avond van de Woede (samen met rapper Gideon Everduim) en Europe on Trial (samen met mensenrechtenactivist Yoonis Osman Nuur). Naast haar werk als curator en programmamaker schrijft ze voor vakbladen als rekto:verso, Theatermaker, Mister Motley en Etcetera. Bij NTGent, waar ze huisregisseur is, ontwikkelt ze sinds seizoen 2018-2019 De Staat van, een reeks waarin ze reflecteert over fundamentele klassieke waarden. Diverse gastsprekers vanuit verschillende domeinen worden uitgenodigd een bijdrage te doen om zo collectief te reflecteren op de staat van de waarheid, het geloof, de schoonheid en rechtvaardigheid in onze samenleving vandaag de dag.

Paul Verhaeghe

Paul Verhaeghe is doctor in de klinische psychologie en emeritus-hoogleraar aan de Universiteit Gent. Daarnaast is hij praktiserend psychoanalyticus. Met Liefde in tijden van eenzaamheid (1998) brak hij door naar een algemeen en internationaal publiek. Het einde van de psychotherapie (2009), Identiteit (2012), Autoriteit (2015) en Intimiteit (2018) bereikten eveneens een groot internationaal lezerspubliek. Daarnaast publiceerde hij de essays Over normaliteit en andere afwijkingen (2019) en Houd afstand, raak me aan . In 2021 blikte hij in Wat brengt u hier? , het boek dat hij samen met Sarah Vankersschaever maakte, terug op zijn carrière. In mei 2023 verscheen Onbehagen .

Philsan Osman

Philsan Osman (zij/haar) komt uit Somalië en is een schrijfster, activiste en community builder. Ze is co-auteur van ‘Voor wie willen we zorgen? Ecofeminisme als inspiratiebron’ en studeert Afrikaanse Talen en Culturen aan de UGent. Ze werkt bij Black History Month Belgium.

Wildebras

Wildebras is een onderzoek en experiment in hoe wildspelen in een  stad kan passen. In Kortrijk & Wevelgem tovert Wildebras groenzones om tot speelterreinen en gaat we op zoek naar echte ‘wildebrassen’. Ze leren kinderen en hun ouders  via speelnamiddagen kampen bouwen, vliegers maken, miniatuurvlotten bouwen, buiten koken, buitenspeelgoed maken, etc… Ze bewijzen –  en bevechten – dat steden veel verborgen stukjes groen hebben die de ideale speelruimte vormen voor kinderen, en hun ouders.

www.wildebras.org

SHIT

Egon Schoelynck – Runa Robbroeckx – Lennert De Vroey

Egon Schoelynck, Runa Robbroeckx & Lennert De Vroey zijn snotterige schrijvers & theatermakers. Ze ontmoetten elkaar tijdens de Montignards residentie bij Monty in 2021. Ze delen een liefde voor taal en in cirkels in cirkels in cirkels gaan. Dit is hun eerste samenwerking en ze willen hun eigen neiging tot rationaliseren en het gladstrijken van alle onregelmatigheden saboteren.

Local heroes

Local Heroes

Professionele, effectieve én betaalbare schermpubliciteit in Budascoop

Jouw spot op het grote doek?

Het kan! Kunstencentrum BUDA zorgt er voor dat jouw zaak of onderneming op het grote doek komt van de succesvolle stadscinema Budascoop. Dankzij een unieke samenwerking met het lokale video- en TV-productiehuis Chemisch Circus, kunnen wij je voor een erg scherpe prijs een professionele reclamespot aanbieden.

Reclameblok in Primetime

BUDA garandeert een maximale visibiliteit door het reclameblok Local Heroes uit te zenden, net vóór de hoofdfilm start. Met andere woorden: Local Heroes wordt in ‘primetime’ uitgezonden in de 3 filmzalen van Budascoop bij alle filmvertoningen (m.u.v. school- en kinderfilms).

Impact verzekerd

Adverteren op het grote scherm in de bioscoop staat garant voor impact. Je reclamespot wordt met de grootste aandacht bekeken door mensen op zoek naar kwaliteit, de mindset van de kijker is open en positief, de omstandigheden qua geluid en beeld zijn perfect en… de videospot valt niet door te spoelen.

Een jaar lang in beeld

Je stapt in voor 1 jaar en komt dus ook een jaar lang in beeld. Je logospot (ca 4 seconden) speelt 11 maanden lang (gratis!) voor elke film. Met je focusspot (ca 35 seconden) komt je zaak veel langer in beeld. Dat is je focusmaand. Die kies je zelf. En enkel die focusmaand betaal je. Per kijker die jouw spot ziet. Je betaalt dus geen vaste fee en je hebt geen grote kosten als een film het niet goed blijkt te doen. BUDA was de eerste in Vlaanderen om deze ‘kost per view’ in te voeren.

Getuigenis

Peter Vanwynsberghe van raamdecorateur Renatex: “Voor ons is ‘Local Heroes’ een concept dat écht werkt. We zijn er heel tevreden over. Het gaat om mooie publiciteit die regelmatig terugkomt bij een gericht doelpubliek. Wij voelen telkens weer een goeie respons. Mensen komen geregeld binnen met de melding dat ze ons ontdekt hebben via Local Heroes. Wij geloven in deze formule en laten onze videospot nu al verschillende jaren met veel overtuiging hernemen.” Naast Renatex groeit het aantal regelmatige klanten: Juwelen Nys, De Nachtwacht, Alaska Group, Kaffee Damast, Elektro Taelman…

Overtuig jezelf

Bekijk hier een reclameblok van ‘Local Heroes’ als voorbeeld. Ontdek de logospots van Dirkjan, Zonder Meer, Nys, Kaffee Damast en Puur Advocatuur. En bekijk de focusspots van De Nachtwacht en Renatex.

Meer weten?

Neem contact op met Paul Christiaens
Paulchristiaens@telenet.be
0496 269 069

Het filmprogramma bekijken?

cinema

feminist futures

apap – FEMINIST FUTURES

FEMINIST FUTURES is een project van het internationale netwerk apap – advancing performing arts project, dat momenteel bestaat uit 11 Europese culturele organisaties. Daarnaast zijn 21 kunstenaars aan het project verbonden. FEMINIST FUTURES wordt medegefinancierd door het Creative European Programme van de Europese Unie en streeft een ambitieuze doelstelling na: krachtige sociale veranderingen teweegbrengen door middel van kunst. Het hoofddoel van het project is het aanpakken van ongelijkheid in de hedendaagse podiumkunsten en het publiek hiervan bewustmaken.

WEBSITE APAP


Van 14 tot en met 22 juni 2024 presenteren we het Almost Summer, a Feminist Futures Festival. We nodigen je uit samen te vertragen. Via voorstellingen, optredens en meeslepende installaties zetten we de tijd even stil.

Moderniteit en postmoderniteit hebben snelheid en versnelling in gang gezet, in het bijzonder door de uitvinding van technologische middelen die ons steeds efficiënter zouden moeten maken, terwijl veel van deze middelen ons in werkelijkheid vervreemden en de ecologische vernietiging vermenigvuldigen. Tegenover de veronderstelde onveranderlijke structurele driehoek die concurrentie, groei en versnelling combineert, stellen wij voor om een pauze in te lassen in ‘business as usual’.

In tegenstelling tot de verdichting van het heden – die ons ertoe brengt steeds meer te doen in steeds minder tijd, tot het punt van verzadiging of zelfs depressie – is dit festival een kans om te experimenteren met vertragen en onze aandacht zachtjes te heroriënteren. Elke performance, installatie en voorstelling creëert op eigen wijze een daad van symbolisch en teder verzet tegen versnelling. Het zijn allemaal uitnodigingen om te “resoneren”, om het met de woorden van filosoof Hartmut Rosa te zeggen.

Ontdek hier het volledige festivalprogramma

Almost Summer

Intro Almost Summer festival

Dans – film – performance – installatie – audiowandeling – party – zomertuin

Almost Summer viert de overgang naar een nieuw seizoen. Artistieke voorstellen, met verschillende vormen en materialen die voortkomen uit een eigen gevoeligheid, vermengen zich en weerspiegelen elkaar. We richten de schijnwerpers op taal: een moedertaal die je opnieuw moet leren (Muna Mussie), een taal die je identiteit verraadt en die je moet hervormen om aan de vijand te ontsnappen (Effi & Amir), een taal die je uitnodigt om te dansen (Calixto Neto) of te wandelen (Paula Diogo). De taal – van het prevelen van nieuwe klanken om een poëtische adem te vinden (Liza Baliasnaja) tot onopgeloste dialogen tussen twee verschillende wezens (Carole Perdereau) – is soms stil, om zich open te stellen voor andere vormen van communicatie, een assemblage van organische en niet-organische lichamen (Sara Manente), en om te leren hoe te zorgen (Jija Sohn en Aleksandra Lemm). De taal spreekt op verschillende manieren over de relatie tussen leven en dood: van felle discussies waarin surrealistisch en punktheater samenkomen (Inga Huld Hàkonardòttir) tot speculatieve vertellingen, in staat om de toekomst opnieuw uit te vinden (Fabrizio Terranova & Xavier Garcia-Bardon).

Als het Almost Summer festival een evenement is, dan draagt het een tijdelijkheid in zich die het overstijgt, een lange tijd van onderzoek en formele uitwerkingen door de kunstenaars vooraf, een onbekende tijd van intieme en collectieve effecten die de voorgestelde artistieke ervaringen zullen hebben op de lichamen van de toeschouwers. Het is ook het resultaat van samenwerkingen met kunstenaars die worden gesteund door Europese netwerken waar BUDA deel van uitmaakt: APAP Feminist Futures en Be SpectACTive!, dat een groep toeschouwers uitnodigt om projecten van kunstenaars die in de loop van het jaar in BUDA in residentie zijn te programmeren (Castélie Yalombo).

Almost Summer is het resultaat van een ecosysteem dat geleidelijk is opgebouwd, in de moeilijke omstandigheden van de pandemie, maar dat er toch in is geslaagd om talrijke samenwerkingsverbanden aan te gaan, met kunstenaars maar ook met partners. In de Budatoren presenteert Wit.h, die al twintig jaar samenwerkingen tot stand brengt tussen kunstenaars met en zonder lichamelijke of geestelijke beperkingen, talrijke evenementen: choreografieën van kunstobjecten, residenties en happenings (The Crip School).

Tijdens dit festival verwelkomen we ook Emptor, een groep onderzoekers en kunstenaars die de kwestie van de wettelijke eigendom van het kunstwerk aan de orde wil stellen en hun reflecties hierover in het openbaar wil presenteren – een belangrijke vraag in het kader van Outsider Art.

Het festival brengt ontmoetingen van talen, esthetische ervaringen en feestelijke momenten: een geluidswandeling, een poëtische en culinaire performance in de tuin, dans en theater in podiumzalen, in kaart gebrachte discussies, installaties, film…

Mathilde Villeneuve, artistiek directeur kunstencentrum BUDA

Honoré d’O

De installaties van Honoré d’O zijn composities van alledaagse materialen en objecten die zonder de minste technische pretentie werden gemaakt. Hij introduceert voortdurend bij toeval gevonden nieuwe objecten waarmee hij de grens tussen het dagdagelijkse en het kunstwerk onduidelijk maakt. Het toevallige opdagen van de toeschouwer en zijn of haar interactie met het werk functioneren als een vervolmaking van de installaties. De toeschouwer wordt met andere woorden deel van het werk. De installaties van Honoré d’O zijn doordrongen van een gevoel van chaos gelegen in een web van onderliggende betekenissen en verbanden waarbij de werkelijkheid voortdurend overgaat in kunst en vice versa.

Manuela Sagon

Manuela Sagon bezoekt het atelier Blu Camello in Livorno dagelijks sinds de oprichting in 1999. Haar tekeningen worden gekenmerkt door een sterke vervorming en door tekens van verschillende dikte, vaak vergezeld van een kenmerkend schrift. Manuela’s tekeningen worden ook vaak gebruikt voor redactionele publicaties, reclame en muziekcovers. Ze neemt regelmatig deel aan internationale kunstprojecten. De grafische werken van Manuela Sagona zijn opgenomen in prestigieuze collecties van de Art Brut, zoals de permanente collectie van het Centre Pompidou (Musée National d’Art Moderne) in Parijs, geschonken door de Franse verzamelaar Bruno Decharme.

Julia Krause-Harder

Julia Krause-Harder is een van de vaste kunstenaars in Atelier Goldstein. Sinds 2005 werkt zij met gepaste obsessie aan een verzameling voorwerpen met als doel alle dinosaurussen die ooit hebben kunnen bestaan in verschillende vormen na te bootsen. Daarbij baseert zij zich uitsluitend op gevonden materialen zoals ringmappen, stropdassen of kabelbinders, wat in de door en door realistische weergave van Kentrosaurus, Pterosaurus & Co. tot zeer onverwachte en humoristische terugkoppelingen met ons heden leidt. Het Atelier Goldstein in Frankfurt, waarvan Julia Krause-Harder deel uitmaakt, is een onafhankelijk kunstenaarsatelier. Sinds 2001 werken er 15 kunstenaars met een lichamelijke of geestelijke handicap op het gebied van schilderkunst, beeldhouwkunst, grafiek, fotografie en video. Zij krijgen individuele ondersteuning bij het maken van hun werk en worden geplaatst in musea, galeries en expositieruimten in Duitsland en daarbuiten.

Dijf Sanders

Multi-instrumentalist en componist David ‘Dijf’ Sanders combineert een brede mix van stijlen met een grenzeloze artistieke benadering vol multiculturele melanges. De Gentse kunstenaar heeft altijd aan verschillende projecten, samenwerkingen of producties tegelijkertijd gewerkt – de laatste tijd werkte hij samen met Warhaus, Sylvie Kreusch, Mattias De Craene’s MDC III en Wim Vandekeybus (Die Bakchen – Lasst uns tanzen), om er maar een paar te noemen – maar dat belette hem niet ook om solo-platen uit te brengen.

Nanou Vandecruys

Nanou Vandecruys leeft en werkt in Geel. Van 2014 tot en met 2018 was ze actief bij Kunsthuis Yellow. Op vandaag werkt ze invidividueel aan haar oeuvre. Haar kleurrijke, organische tekeningen balanceren constant tussen herkenbaarheid en abstractie. Het zijn gelaagde beelden in een veelheid van materialen met een rijkdom aan experiment en een uitdagende speelsheid. Veel van haar beelden komen tot stand terwijl ze naar muziek luistert. Ritmes sluipen binnen

Mauritz Verlinden

Na zijn studies beeldende kunsten, ruilt Mauritz Verlinden verf voor stof en draad. Hij kiest voluit voor de techniek van het borduren en bouwt zo zijn werk steek na steek op. Hij schildert al bordurend met de felste kleuren en gouddraad. Het trage proces van het borduren laat hem toe geen overhaaste beslissingen te nemen en het werk organisch te laten ontstaan. Zijn freestyle borduurwerk flirt tussen 2D en 3D, tussen het figuratieve en het abstracte, maar laat sowieso niemand onbewogen.

Irène Gérard

Irène Gérard woont en werkt in Vielsalm. In 2007 komt Irène Gérard terecht in La “S” Grand Atelier  – Centre d’Art Brut et Contemporain – nadat ze jarenlang in een maatwerkbedrijf werkte.  Zij manifesteert zich al snel als een originele portrettiste door de manier waarop zij haar onderwerpen indeelt. De lichamen in haar figuratief werk lijken gebroken. Het zijn als stukken die terug aan elkaar gelijmd worden. Ze doen denken aan glas-in-lood ramen ontdaan van de voegen. Elk werk vormt een eigen, persoonlijk verhaal.

Michiel De Jaeger

Michiel De Jaeger begint zijn artistieke loopbaan in Vlaanderen maar al snel voert ze hem naar Duitsland en naar Luik. Gefascineerd door de crossovers van media, kleuren, eigenschappen en invloeden, werkt hij zowel in de beeldende kunsten als in theater en dans. Michiel ontdekt zijn passie voor art brut in Atelier Goldstein in Frankfurt (D). Hij woont nu in Brussel en werkt als teken- en schilderanimator bij La “S” Grand Atelier -Centre d’Art Brut et Contemporain – in Vielsalm. Daarnaast werkt hij ook aan zijn individuele oeuvre. Momenteel realiseert hij een fotoproject over het thema openbare ruimte en eenzaamheid.

Dirk Zoete

Dirk Zoete zet zijn verbeelding in scène. Zijn denkmodellen over de wereld en de mensen presenteert hij op podia en in decors die deel uitmaken van zijn werk. Hij regisseert er wisselende taferelen met een licht absurd gezelschap van personages, dieren en hun attributen. Zowel in zijn tekeningen als in zijn ruimtelijke werken ligt de nadruk op het oppervlak: de figuren zijn er vlak, schematisch en bevolken frontale ruimtes. Ze functioneren als de tekens in Zoete’s speelse artistieke taal.

Dirk Geffers

Dirk Geffers woont in Braunschweig waar hij in het atelier Geyso20 werkt. Hij tekent, schildert, schrijft teksten, verzint namen, onderzoekt klanken, verhoudingen en perspectieven. Hij bekijkt zijn omgeving met het oog van een kunstenaar-onderzoeker. Onderwerpen komen naar hem toe en houden hem geruime tijd gevangen, totdat hij ze artistiek heeft doorgewerkt en aan iets nieuws begint.

Groentinten, vaak met een vleugje turkoois, worden gemengd, vergeleken, beoordeeld en becommentarieerd in uitvoerige, deskundige monologen over kleuren, kleurcontrasten en hun effect op persoonlijke gevoeligheden. Hij verzamelt posterpapier, kartonnen stroken, plastic verpakkingen die in de buurt komen van de door hem gewenste kleur en verwerkt ze tot loof- en naaldbomen die tot bossen worden samengevoegd.

Pol Coussement

Pol Coussement is artistiek leider, stichter, choreograaf en danser van Polydans en Passerelle. Passerelle heeft een jarenlange ervaring in het slaan van bruggen tussen hedendaagse dans en educatie. Samen met professionele choreografen gaan jongeren een inspirerende en scheppende dialoog aan. De jeugd verwerft zo artistieke competenties waardoor ze sterker in haar schoenen staat. Wendbaar en weerbaar.

Messieurs Delmotte

Messieurs Delmotte (°1967) is een Luikse kunstenaar die leeft en werkt in Brussel. Hij ensceneert situaties waarbij hij als een slap-stick personnage in de publieke ruimte beweegt en de orde op snedige wijze verstoort. Zijn oeuvre bestaat uit tekeningen, video- en fotografisch werk die te zien zijn in binnen- en buitenland.

Myriam Van Imschoot

Myriam Van Imschoot (°1969) is een Brusselse performance-kunstenares die in verschillende media werkt, met veel aandacht voor de stem. Uit haar werk spreekt een warme blik op alledaagse en collectieve processen en hun potentieel voor alternatieve verbeelding en transformatie.

Kwint Manshoven

Kwint Manshoven (°1971) is choreograaf, met een achtergrond in vormgeving. Samen met Joke Laureyns vormt hij kabinet k, een gezelschap dat zich richt op dansvoorstellingen met zowel professionele dansers als kinderen op scène.

Almost Summer

PRAKTISCHE INFO: Almost Summer, a Feminist Futures Festival

OVERZICHT PROGRAMMA

Almost Summer 2024

 

Grijs: voorstellingen | Blauw: Feminist School – White Garden


TICKETS

Pay What You Can! Voor sommige festivalvoorstellingen kies je zelf de prijs van je ticket. Aan jou om te bepalen of de onderstreepte suggestieprijs past binnen jouw huidige financiële situatie of eerder niet. Kan je een hogere ticketprijs betalen? Dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen. Wil je liever een lager tarief? Dan ben je vrij dat te kiezen. Heb je vragen of problemen bij het boeken van je tickets? Bel dan naar 056 22 10 01 of mail info@buda.be

€0 · €5 · €10 · €15 · €20 · €25

Welkom met UiTPAS op Almost Summer! Als je recht hebt op het UiTPAS kansentarief, kan je aan 20% van de suggestieprijs naar de voorstellingen. Alle voorstellingen zijn toegankelijk met de UiTPAS en groepspas. Tickets reserveren met UiTPAS kan online via de webpagina van de voorstelling. Neem zeker je UiTPAS mee op de dag van de voorstelling.

Voor amper €20 naar alle Almost Summer voorstellingen? Dat kan met het CUBO abonnement. Alle voorstellingen zijn inbegrepen in het CUBO abonnement. Meer weten?

Tickets kopen kan online via onze website, tot 30 minuten voor de start van de voorstelling. Op ons infopunt in de tuin van Broelkaai 6 (BK6) kan je tijdens het festival terecht met al je vragen rond tickets.


LOCATIES & BEREIKBAARHEID

Almost Summer 2024 locaties

Met de trein
Budascoop ligt op 10 minuten wandelen van het station in Kortrijk.
Treinuren en tickets
Route station – Budascoop

Met de fiets
Jouw fiets parkeren kan in de fietsenstalling links van de ingang van Budascoop. Er zijn lockers in Budascoop waar je je plooifiets in kwijt kan.

Met de auto
Jouw auto parkeren kan op parking Broeltorens, IJzerkaai 16 Kortrijk. Vanaf de parking is het 2 minuten wandelen naar Budascoop.

Met het vliegtuig
De dichtstbijzijnde luchthavens zijn Brussel-Zaventem, Oostende en Charleroi.

GOOGLE MAPS


ETEN & DRINKEN

In het festivalcafé in de tuin van Broelkaai 6 kan je genieten van een fris drankje en een verse, veggie maaltijd of snelle hap. Het is dé plaats om even tot rust te komen, bij te praten over de voorstelling, kunstenaars te ontmoeten en te dansen onder de bomen.

Het café is open op:
vr 14.06 16:00 – 00:00
za 15.06 14:00 – 00:00
zo 16.06 14:00 – 00:00
ma 17.06 16:00 – 00:00
vr 21.06 16:00 – 00:00
za 22.06 14:00 – 00:00


OVERNACHTEN

The Market by Parkhotel
Graanmarkt 6, 8500 Kortrijk
Comfortabel hotel met alle basisnoden in het hart van de stad. Slechts op 7 minuten stappen van kunstencentrum BUDA en het station van Kortrijk. Prijzen vanaf €73,00 (city tax niet ingebrepen 2,20 EUR/ persoon / nacht)
Reserveren via mail: info@themarkethotel.be
website

Hotel Damier
Grote Markt 41, 8500 Kortrijk
Een charmant viersterrenhotel, gelegen op de Grote Markt in Kortrijk. Op slechts 5 minuten stappen van BUDA. Een stijlvol hotel waar de prijzen iets hoger liggen en ook sterk variëren afhankelijk van de kamer en de periode waarin je boekt.
Reserveren via mail: info@hoteldamier.be
website

Hostel Groeninghe
Passionistenlaan 1A, 8500 Kortrijk
Hostel Groeninghe is een goekopere optie. Dit hostel ligt op twintig minuten wandelen van BUDA, is basic en proper. Elke kamer heeft z’n eigen badkamer.
Reserveren via mail: kortrijk@vjh.be
website


TOEGANKELIJKHEID

Budascoop, de podiumzalen 1 en 2, en de studio’s in Budatoren (behalve de toiletten) zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers. In Budascoop kan je gratis gebruikmaken van de vestiaire. Assistentiehonden die jouw bezoek begeleiden zijn toegestaan. In zaal 1 kan je gebruikmaken van audio-ondersteuning via je hoortoestellen en smartphone via de app ‘MobileConnect’ van Sennheiser. In de genderneutrale toiletten van Budascoop kan je gratis gebruikmaken van menstruatieproducten. Het aanwezige personeel staat altijd voor je klaar om te helpen indien nodig. Lees hier alles over toegankelijkheid in kunstencentrum BUDA.

Heb je een specifieke vraag? Mail dan naar info@buda.be of bel naar +32 56 22 10 01.

radio kom.post

Radio kom.post

Een gevoelig radioprogramma, live vanuit Budascoop tijdens het Almost Summer Festival in 2021, dat niet zozeer bestaat uit quotidische informatie en urgenties van “breaking news” als wel uit temporele vervormingen en tijdsduur die worden gegeven aan de herstellende gebaren van artistieke processen gekoppeld aan een politieke context.

Beluister het radioprogramma

kom.post, opgericht in januari 2009 in Berlijn, is een interdisciplinair collectief dat bestaat uit dertig internationale kunstenaars en onderzoekers. De leden van kom.post baseren hun onderzoek en acties op het proces, waarbij minder belang wordt gehecht aan de productie van een collectief werk dan aan het initiëren van een ruimte voor reflectie die creatieve ‘microgroepen’ activeert. Aangezien hun werkmethoden uiteenlopend zijn, kan elk lid het onderzoek van een ander lid of van de groep als geheel versterken, uitbreiden en/of er een tegenwicht voor vormen, volgens de principes die kom.post hoog in het vaandel dragen: de ‘uitwisseling van kennis’ en de ‘herneming’. De rollen van auteur, medewerker en toeschouwer worden voortdurend uitgewisseld, waardoor de leden continu op zoek blijven naar vormen van creatie, overdracht en artistiek delen, die in deze tijd van opgelegde afstanden nog steeds geoorloofd en zelfs noodzakelijk zijn. Kom.post is nomadisch en presenteert zijn creaties (performances, nieuwe vormen van mediatie, tentoonstellingen…) op verschillende Europese en internationale evenementen.

kunstencentrum BUDA: extra achtergrondinfo i.k.v. beleidsplan 2023-2032

Algemeen & achtergrond

Landschapstekening kunsten Kortrijk

Gemeente & stadsmonitor Vlaanderen

Media

Over de residentiewerking & compañeros – WTV/Focus (30 sept 2016)

Over de residentiewerking & werken in BUDA – WTV/focus (29 okt 2018)

Atelier De Stad/Kortrijk Congé – Canvas paswoord: ads

Participatieve voorstelling Splash – Myriam van Imschoot & Christine Desmedt (dec 2017)

Innovation Prize Cannes – cinemaatjes (2019) Focus WTV & Innovation Prize Cannes – cinemaatjes (2019) VRTNWS

Vraagstraat – Quindo-reportage (dec 2020)

BUDA-residenties 2017-2021

Overzicht residenties 2017-2021

Publicaties

Wonderful Workspace of the Future – publicatie nav 10j BUDA (2016)

Maria Gaat naar School (2017) – teaser

Verslag The Fantastic Institution – kunsten.be (31 maart 2020) & Kunstenpunt

School of Love (7 mei 2021 –  Learning Together): The beautiful tree & Julie and Estelle’s Podcast & Trust/Vertrouwen & What is love (?) & Love Places & Perfectly Imperfect

Radio Kompost (17 juni 2021 – Almost Summer)

BUDA is CO

Buda is ‘co’ met 149 organisaties

Foto’s

Verjaardagsfeestje

Je bent jarig en wil je vrienden trakteren met een zalige film? Dat kan in Budascoop! 

Telkens als er kinderfilm* is kan je op jouw verjaardag één van onze gouden cinemastoelen beklimmen, genieten van onze lekkernijen en voor en na de film spelen rond onze knutselgigant de cinéMammoet.

*Van oktober tot en met april op zondagmiddag en de eerste woensdagmiddag van de maand, tijdens de kerstvakantie en tijdens de krokusvakantie.

Reserveren?

  • Koop jouw cinematickets online 
  • Stuur een mailtje naar info@buda.be en laat hierbij ook de datum, film, voornaam jarige en het aantal personen weten. Wij zorgen voor een versierde verjaardagsstoel in de zaal. Drankjes en snacks (snoep, ijsjes, nootjes,…) aankopen kan aan de bar in Budascoop.
Fonds BUDA

Word jij Vriend van BUDA?

Met het nieuwe ‘Fonds Vrienden van BUDA’ willen we onze sociale acties structureel verankeren én niet langer beperken tot film. Door Vriend van BUDA te worden ondersteun je onze inclusieve werking en help je mee(r) cultuur creëren voor mensen met minder. 

Kunstencentrum BUDA zet al jaren stevig in op het bereiken van mensen en groepen die geen of weinig toegang hebben tot kunst en cultuur: kinderen en jonge gezinnen in armoede, jongeren in een instelling, nieuwkomers, on- of laaggeschoolden, mensen met een beperking….

Met de giften in het filmfonds realiseerde BUDA in de afgelopen twee jaar:

  • 2 filmkampjes van 5 dagen waarbij telkens 15 kinderen in armoede samen leerden acteren, monteren en een film regisseren, allemaal onder professionele begeleiding;
  • 16 workshops in 8 jeugdinstellingen, 2 scholen en 3 wijken;
  • 12 workshops en persoonlijke infomomenten en 10 rondleidingen voor specifieke doelgroepen als Ajko, A’kzie, Group Intro, Tajo, De Kier e.a.;
  • 4 folders ‘klare taal’ voor anderstaligen of nieuwkomers;
  • 3 gratis filmvertoningen voor sociale organisaties die werken met mensen in kwetsbare posities;
  • 3.872 mensen die via de UiTPAS aan kansentarief (20% van de standaardprijs) van BUDA genoten.

Daarnaast zette BUDA o.a. ook in op grotere toegankelijkheid voor slechthorenden en slechtzienden.

Naast een structurele partner van €5.000, zoeken we jaarlijks 10 ondersteunende partners van €1.000 én minstens 100 vrijgevige cultuurliefhebbers die elk €50 (of meer) doneren om mensen die het wat minder hebben méér te bieden. In ruil voor die gift, zorgt de Koning Boudewijnstichting automatisch voor een fiscaal attest waardoor je als gulle gever 45% van je bijdrage terugkrijgt via de belastingen. (Als je dus écht €50 wilt doneren, kun je beter €100 storten.)

Voor bedrijven hangt het fiscale voordeel af van de grootte en omzet van de onderneming. Bij voorkeur vragen we bedrijven, organisaties of serviceclubs om voor 2 of 3 jaar in te tekenen om het Fonds te verduurzamen. Op deze manier kunnen we niet enkel jongeren ondersteunen, maar ook voor volwassenen de juiste tools ontwikkelen. In 2024 wordt BUDA’s werking rond inclusiviteit uitgebreid met nieuwe acties voor neurodivergente mensen, o.a. door het ter beschikking stellen van een visuele voorbereiding, het organiseren van prikkelarme dans- en theatervoorstellingen en de eerste experimenten met een prikkelarm bioscoopbezoek. Voorlopig biedt geen enkele Belgische cinema dat aan. Laat ons hier samen in pionieren.

Klik hier om rechtstreeks te doneren of stort je gift op de projectrekening
BE10 0000 0000 0404 van de Koning Boudewijnstichting met als gestructureerde mededeling: +++623/3861/40036+++.

Samen maken we van kunstencentrum BUDA een warm nest voor iedereen. Weet dat BUDA door jouw bijdrage een steeds groter wordende groep voor het eerst toegang biedt tot kunst en cultuur. We geven kinderen en jongeren een ‘stem’ en zelfvertrouwen door ze in filmworkshops een eigen beeldtaal te laten ontwikkelen of hen via film, theater of dans anders en breder naar de wereld te leren kijken. Een aantal van die jongeren wordt na verloop van tijd zélf workshopbegeleider of onthaalmedewerker bij BUDA.

Dit is een project met de steun van het Streekfonds West-Vlaanderen, beheerd door de Koning Boudewijnstichting.

kunstencentrum BUDA

Mee(r) doen

Compañeros

De compañeros zijn een testpubliek. Een groep niet-professionele toeschouwers die door onze residenten uitgenodigd worden op toonmomenten. Heel vaak is dat work in progress, af en toe een generale repetitie of avant-première. In ruil wordt aan de compañeros gevraagd om achteraf hun bevindingen met de kunstenaar te delen in een nagesprek. Dit kunnen informele gesprekken zijn, waarbij we vertrekken vanuit specifieke vragen van de kunstenaar, of gestructureerde sessies waarbij we vertrekken van de DasArts Feedback methode.

Wil je graag aansluiten bij de compañeros? Mail naar famke.struyve@buda.be


B-scene(rs)

Onze geëngageerde toeschouwers, allemaal gepassioneerd en geboeid door hedendaagse podiumkunsten, springen samen met ons in een geweldig avontuur. Zij beslissen mee over welke voorstellingen er getoond worden op het Almost Summer festival in juni en worden zo coprogrammatoren.

Uit een open call naar onze residenten stellen een aantal kunstenaars hun projecten voor. De B-scene(rs) bekijken deze voorstellen en kiezen samen twee voorstellingen die ze graag aan een breder publiek willen laten zien.

Dit initiatief kadert binnen het Europees netwerk Be SpectACTive! waarbij toeschouwers op verschillende niveaus meer betrokken worden bij onze werking.

Wil je graag aansluiten bij de B-scene(rs)? Mail naar famke.struyve@buda.be


Youngsters In Performance

YIP – Youngsters In Performance – is een traject waarbij jongeren een duik nemen in de performancewereld Samen bekijken en bespreken ze voorstellingen, volgen ze workshops en gaan ze in gesprek met kunstenaars. Momenteel werken ze mee aan het Europese project Be SpectACTive!, waarbij ze twee voorstellingen uitkiezen om te tonen op ons Almost Summer festival. Op die manier willen we hen meer betrekken bij onze werking en inspraak geven in wat bij ons op het podium getoond wordt.

Wil je graag aansluiten bij de YIP’ers? Mail naar famke.struyve@buda.be

kunstencentrum BUDA

Aanvraag residentie

Kunstencentrum BUDA zet haar YES-team, knowhow en infrastructuur in om creaties in de podiumkunsten te ondersteunen. We hosten gemiddeld een 70-tal residenties per jaar – van volledige technische residenties in de podiumzalen in Budascoop tot studiowerk of onderzoekresidenties in Budatoren.

De basisvoorwaarden die BUDA aan alle residenties biedt, zijn: het gebruik van een studio, accommodatie voor het team, en lunches tijdens weekdagen.

Toolbox voor residenties

Residentieaanvragen kunnen via residency@buda.be
Aanvragen mogen ingediend worden in het Nederlands, Frans of Engels.

Geef een antwoord op volgende vragen in de aanvraag:

  • Een korte beschrijving van het project (een paar lijnen tot max één A4)
  • Beknopte informatie over je artistieke praktijk en eerdere projecten, video-links zijn welkom (max 1 pagina)
  • Hoe kan BUDA je project steunen?
  • Wat is jouw ideale timing? Geef bij voorkeur ook al een aantal alternatieve periodes op.
  • Welk soort ruimte heb je nodig?
  • Hoeveel medewerkers werken mee en voor hoeveel personen zijn er logies nodig?

Aanvragen worden ongeveer een jaar op voorhand behandeld.

deadline 15 augustus 2024 – voor residenties van september 2025 tot en met oktober 2025
deadline 1 december 2024 – voor residenties van december 2025 tot en met februari 2026

Last-minute studio-aanvragen (een tot vier weken vooraf) zijn soms mogelijk. Ook die kunnen aangevraagd worden via residency@buda.be. Graag volgende info in de aanvraag:

  • De data waarvoor je studioruimte zoekt
  • Welke soort studio je zoekt
  • Hoeveel medewerkers meewerken en of studioruimte zonder logies een optie is.

De artistieke directie van BUDA nodigt voor elke selectieronde een extern jurylid uit. (Barbara Coffy, Krystel Khoury, Julia Reist, Luanda Casella, Amin Srara, Yasen Vasilev…). In ons residentieprogramma waken we over de diversiteit van kunstenaars en podiumkunsten. Vanwege het grote aantal aanvragen kan BUDA geen individuele feedback geven over de reden waarom een aanvraag niet werd geselecteerd.

BUDA’s toolbox voor residenten (zalen en studio’s, technische ondersteuning …) vind je hier.

budatoren

Toolbox voor residenten

Kunstencentrum BUDA zet haar YES-team, knowhow en infrastructuur in om creaties in de podiumkunsten te ondersteunen. We hosten gemiddeld een 70-tal residenties per jaar – van volledige technische residenties in de podiumzalen in Budascoop tot studiowerk of onderzoekresidenties in Budatoren.

Ben je op zoek naar een repetitiestudio? Of zou je willen werken in een bedrijf, een school of de publieke ruimte? Wil je een bepaalde content uitwerken in een inhoudelijke residentie of de mogelijkheden van een publicatie aftasten? Wil je werken op de productievoorwaarden van artistieke creatie of focussen op het documenteren van je werk? We bekijken graag je vragen en de rol van BUDA in de realisatie ervan.

De basisvoorwaarden die BUDA aan alle residenties biedt, zijn: het gebruik van een studio, accommodatie voor het team, lunches tijdens weekdagen.

Residentie aanvragen

ZALEN EN STUDIO’S

In het algemeen vinden residenties plaats in de podiumzalen van Budascoop en de repetitiestudio’s van de Budatoren.

PODIUMZALEN

BUDASCOOP, ZAAL 1 (BS1)

plan 1 | plan 2

Budascoop – zaal 1 (BS1) is vooral een presentatieplek voor theater, dans en performance tijdens festivals en reguliere vertoningen, maar wordt geregeld ook ingezet als creatieplek voor grotere projecten – vaste publiekstribune met 270 zitjes

BUDASCOOP, ZAAL 2 (BS2)

plan 1 | plan 2

Budascoop – zaal 2 (BS2) wordt hoofdzakelijk gebruikt voor residenties – flexibele publiekstribune

STUDIO’S IN BUDATOREN

BUDATOREN, STUDIO 0 (BT0)

gelijksvloers | afmetingen: L 17m x W 8,5m x H 4,4m
betonnen vloer | basic ophangmogelijkheden | grote ramen aan de zijkant die uitgeven op de tuin, kunnen gebruikt worden om te laden en te lossen.

BUDATOREN, STUDIO 1 (BT1)

eerste verdieping | afmetingen: L 17m x W 8m x H 4m
houten dansparket | basic ophangmogelijkheden – weinig technische mogelijkheden | kan helemaal verduisterd worden

BUDATOREN, STUDIO 3 (BT3)

derde verdieping | afmeting: L 13m x W 8m x H 3m
houten dansparket | geen technische mogelijkheden

BUDATOREN, STUDIO 4 (BT4)

vierde verdieping | afmeting: L 10m x W 8,5m x H 3,3m
houten dansparket | geen technische mogelijkheden

BUDATOREN, STUDIO 5 (BT5)

vijfde verdieping | afmeting: L 10m x W 8,5m x H 4,9m
houten dansparket | geen technische mogelijkheden.


RESIDENTIEHUIZEN

Er zijn twee residentiehuizen met gedeelde keuken en badkamers. Logies in de residentiehuizen zijn een onderdeel van de residentie, en vaak een bepalend argument in het vastleggen van de residentiekalender: we willen de beschikbare mogelijkheden zo goed mogelijk benutten.


LUNCH

Elke middag voorzien we een gratis vegetarische lunch voor residenten. Die bestaat meestal uit soep met brood en spread.


MOGELIJKHEDEN TECHNISCHE ONDERSTEUNING

  • Technische ondersteuning bij de opbouw en tijdens de residentie, inclusief het gebruik van de technische infrastructuur en middelen.
  • De bouw van (bescheiden) scenografie en objecten – met knowhow van:
    • theatermechanieken: knopen, touwen en katrollen
    • elektronica
    • metaal- en houtbewerking
    • kennis, onderzoek en advies in technische aankopen en huur
    • een netwerk aan grotere en kleinere fabrikanten van technisch materialen
  • Aanpassingen aan en customizen van technische aankopen.
  • Ondersteuning in het uitwerken en tekenen van een lichtplan.
  • Expertise in het uitbouwen van multi-media (expo’s) en locatieprojecten.
  • Video-content omzetten in digitale cinema-bestanden.
  • Expertise in (onderzoek naar) fabrikanten van (niet-technische) materialen.
  • Het uitwerken van een technische fiche.

ANDERE EXPERTISES

  • Thematische filmresearch en filmadvies
  • Advies en ondersteuning in het schrijven van (subsidie)aanvragen
  • Advies en ondersteuning in het opmaken van begrotingen
  • Breed netwerk (inhoudelijke en organisatorische linken) van partners, organisaties en administraties in stad en (EU)regio
  • Inhoudelijk ondersteuning en gesprek

TOONMOMENTEN & COMPAÑEROS

Kunstencentrum BUDA bouwde heel wat expertise op in het tonen van work in progress, generale repetities of avant-premières. Deze (informele) toonmomenten zijn een ‘tool’ die we aanbieden, en dus niet verplicht. De kunstenaar bepaalt OF en HOE er iets gepresenteerd wordt in functie van het creatieproces.

De ‘compañeros’ zijn BUDA’s testpubliek: een groep niet-professionele toeschouwers die ondertussen geoefend zijn in het geven van feedback na toonmomenten. De kunstenaar bepaalt welke soort van nagesprek er volgt; een informele babbel aan de bar, een klassiek vraaggesprek (al dan niet o.b.v. vooraf bepaalde vragen) of een gestructureerde DAS Arts feedbacksessie.


AANVRAAG RESIDENTIE

Residentie aanvragen

cubo

CUBO

Een uniek abonnement voor cultuurbouwers.

Word cultuurbouwer! Voor 20 euro per maand heb je toegang tot het podium- en filmaanbod georganiseerd door kunstencentrum BUDA en Schouwburg Kortrijk. Spotifygewijs beleef je live cultuur en je investeert bovendien mee in creatieve impactprojecten via DURF2030.

CUBO is een uniek abonnement en een primeur voor Vlaanderen!

CUBO is met bijna 700 leden een geslaagd experiment en blijft bestaan! Om de komende 2 jaar een volwaardig film- en podiumaanbod te blijven garanderen verhoogt de prijs naar €20/maand vanaf september 2023.

Word CUBO

Voordelen

  • Krijg toegang tot het filmaanbod van kunstencentrum BUDA.
  • Krijg toegang tot het podiumaanbod van kunstencentrum BUDA.
  • Krijg toegang tot het podiumaanbod van Schouwburg Kortrijk. Dit bevat het volledige podiumaanbod met uitzondering van populaire muziek en comedy.
  • Proef van meer en andere cultuurvormen en help artiesten op die manier aan meer publiek.
  • Je investeert automatisch mee in het DURFFONDS. Dit fonds ondersteunt lokale creatieve ideeën met een positieve impact op onze regio. Meer zelfs: je kiest zelf welke projecten ondersteuning krijgen.
  • Ontvang tweewekelijks een cultuurupdate in je mailbox.

Soorten CUBO

  • CUBO: je betaalt €20/maand. Je kan één zitje per voorstelling/film reserveren.
  • CUBO DUO: je betaalt €40/maand. Je kan twee aansluitende zitjes per voorstelling/ film reserveren. Dit is vooral van toepassing in Schouwburg Kortrijk. In kunstencentrum BUDA kan je ook met verschillende CUBO’s aansluitende zitjes reserveren

Je ledenpas is persoonlijk en kan je niet doorgeven.

Hoe werkt CUBO?

  • Je kan je online of telefonisch lid maken. Via een domicilie-opdracht betaal je maandelijks €20 (CUBO) of €40 (CUBO DUO).
  • Na enkele werkdagen is je abonnement actief. Vanaf dan kan je voor de voorstellingen met een CUBO-label een ticket reserveren aan €0.
  • Als je reserveert voor een voorstelling, verwachten we dat je komt.
  • We koppelen je abonnement aan je UiTPAS. Zo kunnen wij aan de avondkassa controleren of lid bent. Breng dus steeds je UiTPAS en identiteitskaart mee naar de voorstelling. Heb je geen UiTPAS? Dan maken we kosteloos een UiTPAS voor je aan.
  • Je lidmaatschap is persoonlijk. Gereserveerde tickets aan €0 kan je niet doorgeven.
  • Als cultuurbouwer gaat er 10% van je maandelijks bedrag naar het DURFFONDS. Dat gaat automatisch. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Dit fonds maakt creatieve projecten mogelijk met een positieve impact op Kortrijk en regio. Samen met alle leden van CUBO krijg je inspraak en kies je welke cultuurprojecten financiële ondersteuning krijgen.
  • Als je lid wordt, verbind je jou alvast voor drie maanden als cultuurbouwer. Daarna kan je telkens voor de 20e van de maand je abonnement opzeggen.
    Het lidmaatschap opzeggen kan telefonisch bij Ticketservice Kortrijk op het nummer 056 23 98 55. De opzeg is definitief als je een bevestiging hebt gekregen per mail.
    Bij opzegging worden alle openstaande reservaties voor voorstellingen na het einde van het lidmaatschap, beschouwd als effectieve aankoop en worden de tickets aan de normale prijs aangerekend via een factuur. 

Welke voorstellingen zijn CUBO-voorstellingen?

  • Bij iedere CUBO-voorstelling vind je dit logo. Zie je dit logo? Dan kan je jouw CUBO-ticket reserveren. 

          cubo logo

  • Het reguliere podium- en filmaanbod van kunstencentrum BUDA kan je bezoeken als CUBO-lid. Je ontdekt het programma op de website van kunstencentrum BUDA
  • Het podiumaanbod van Schouwburg Kortrijk (*behalve populaire muziek en comedy) zit vervat in CUBO. Je ontdekt het programma op de website van Schouwburg Kortrijk.
  • De voorstellingen van het NEXT festival in Kortrijk zijn CUBO-voorstellingen. Je ontdekt het programma op de website van NEXT-festival.

Hoe word je cultuurbouwer?

Om je in te schrijven doorloop je 6 stappen:

  1. Je klikt op de knop van het abonnement dat je wil aankopen.
  2. Je vult je persoonlijke gegevens in.
  3. Je vult je adresgegevens in.
  4. Je krijgt een mail om je abonnement te bevestigen.
  5. Je vult je rekeningnummer in en bevestigt de domicilie-opdracht.
  6. Je vult enkele gegevens in om je abonnement te koppelen aan je UiTPAS. 

Na het uitvoeren van de 6 stappen finaliseert Ticketservice Kortrijk je lidmaatschap. Dit kan enkele werkdagen in beslag nemen. Je krijgt een bericht van Ticketservice Kortrijk als je abonnement actief is.

Deze zaken moet je bij de hand hebben tijdens je inschrijving:

  • Je e-mailinbox staat best open.
  • Bankkaart en kaartlezer of de betaalapp van je bank.
  • Als je een UiTPAS hebt dan hou je best het kaartnummer van je UiTPAS bij de hand. Heb je geen UiTPAS of weet je niet als je een UiTPAS hebt, dan hou je jouw rijksregisternummer bij de hand.

Je kan online, telefonisch (056/23 98 55) of aan de balie (Ticketservice, Schouwburgplein 14, Kortrijk) lid worden.

Word CUBO

Hoe reserveer je een ticket?

  • Voor een cinemabezoek in Budascoop reserveer je jouw ticket via de website van kunstencentrum BUDA. Je selecteert je ticket aan het CUBO-tarief. Reserveren kan ook aan de filmkassa op de dag zelf. Breng zeker je UiTPAS en je ID mee.
  • Reserveer je ticket voor een podiumvoorstellingen via de website van kunstencentrum BUDA. Je selecteert je ticket aan het CUBO-tarief. Breng zeker je UiTPAS en je ID mee.
  • Als CUBO-lid kan je jouw Schouwburgticket aankopen via de website van Schouwburg Kortrijk. Je selecteert je ticket aan het CUBO-tarief. Reserveer je tickets voor meerdere CUBO-leden dan reserveer je best jouw tickets telefonisch of aan de balie van Ticketservice Kortrijk.
  • Vindt de CUBO-voorstelling plaats op een andere locatie (bv. Concertstudio, De Kreun,… .) dan reserveer je jouw ticket best telefonisch of aan de balie van Ticketservice Kortrijk.

Wie zit er achter CUBO?

Het nieuwe abonnement is een samenwerking tussen Schouwburg Kortrijk en kunstencentrum BUDA. DURF2030 begeleidt de projecten van het DURFFONDS. Je maandelijks bedrag wordt beheerd door de medewerkers van Ticketservice Kortrijk (=Stad Kortrijk).

Cubo is een experiment

CUBO is een experiment. Wij engageren ons om dit experiment twee jaar alle kansen te geven. Tijdens die twee jaar gaan we de werkzaamheid van het abonnement analyseren en verbeteren. Heb je zelf suggesties om het abonnement gebruiksvriendelijker te maken? Stuur ons een mailtje met je suggestie.

Ontdek het aanbod van kunstencentrum BUDA

Ontdek het aanbod van Schouwburg Kortrijk

Ontdek de lokale cultuurprojecten van DURF2030

Lees hier de algemene voorwaarden van CUBO